Tommi Ojala kehitti taidelähtöisen työnohjauksen syöpäpotilaiden tueksi

Työnohjaus haastaa pohtimaan, missä kulkee terapian, opetuksen ja ohjaamisen rajat ja miten niitä sovelletaan. Taustakoulutus näkyy aina työnohjaamisessa, samoin oma persoona. Oma missioni on saada taidelähtöisyys mukaan kaikkeen ohjaustyöhön, Tommi Ojala kertoo.

Tommi Ojala toimii Satakunnan Syöpäyhdistyksessä ryhmätaideterapeuttina ja työnohjaajana.
Tommi Ojala toimii Satakunnan Syöpäyhdistyksessä ryhmätaideterapeuttina ja työnohjaajana.

Tommi Ojala toimii Satakunnan Syöpäyhdistyksessä ryhmätaideterapeuttina ja työnohjaajana.

Viime vuonna työnohjaajaksi valmistunut Tommi Ojala toimii Satakunnan Syöpäyhdistyksessä Porissa ryhmätaideterapeuttina ja työnohjaajana.

Työnohjauksen ja taideterapian suhdetta Tommi käsitteli myös opintoihin kuuluvassa kehittämistehtävässä, jonka aiheena oli taidelähtöiset menetelmät vapaaehtoistyöntekijöiden työnohjauksessa.

Ojala suoritti työnohjaajakoulutuksen työn ohessa.

– Työnantaja tuki niin, että sain osallistua koulutukseen työajalla. Tein myös opintoihin liittyvän kehittämistyön työnantajalle.

Lisäksi koulutukseen kuului laaja harjoitteluosuus.

– Tein harjoitteluni syöpäjärjestöjen sisällä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksessä ohjasin ammattilaisten ryhmää, Pirkanmaalla vapaaehtoistyöntekijöiden ryhmää ja Satakunnassa sidosryhmistä koostuvaa ryhmää. Lisäksi minulla oli yksilöohjattava.

– Työnohjaajalta vaaditaan oman viitekehyksen ja tyylin pohdintaa asiakkaan tarpeisiin peilattuna. Järjestöpuolella työnohjaus ei ole vielä samalla tavalla vakiintunutta kuin yritysmaailmassa.

Taideterapian osalta Tommi painottaa, että se on muutakin kuin toiminnallista tekemistä.

– Se voi olla myös katselua tai havainnointia. Kävellään esimerkiksi ulkona ja havaitaan ulkomaailmaa kaikilla aisteilla; havaitaan ulkoinen tila ja sitä kautta myös mitä sisäisessä maailmassa tapahtuu. Havaintojen tekeminen ja asioiden hoksaaminen ovat mielestäni pitkä kasvamisen prosessi. En itse ole pikaohjausten kannattaja.

– Ohjattavani tietävät jo etukäteen, että käytän taideterapian keinoja ohjauksissa. Yksinkertaistettuna vaiheet ovat alkukeskustelu eli virittäytyminen, taideprosessi ja reflektointi eli keskustelu siitä, mitä prosessissa tapahtui.

Terapian ja ohjauksen tarve vaihtelee yksilöllisesti

Tommi Ojalan mukaan syöpäpotilaat tulevat taideterapiaan hyvinkin eri vaiheessa. Toiset tulevat diagnoosin saatuaan, jotkut hoitojen jälkeen ja jotkut vasta saatuaan niin sanotusti puhtaat paperit.

– Ihmiset kokevat kriisit hyvin yksilöllisesti. Joillakin se voi olla shokkivaiheessa tai sairauden aikana, joillakin vasta työhön paluun lähestyessä.

Satakunnan Syöpäyhdistyksessä apua tarvitsevien tukena on seitsemän vakituista työntekijää, joista neljä on syöpäsairaanhoitajia. Lisäksi toiminnassa on mukana vapaaehtoisia sekä kirpputoria pyörittävää henkilökuntaa.

– Lisäksi meillä on mahdollisuus ostaa psykoterapia- ja tanssiterapiapalveluja, Tommi kertoo.

Koulutus on kantanut – ja johtanut asiasta toiseen

Tommi kertoo aloittaneensa kouluttautumisen vasta aikuisiällä oltuaan ensin töissä yrittäjänä perheyrityksessä.

– Mietin, että elämässä voisi tehdä myös jotain omaa ja itseä kiinnostavaa. Sattuman kautta löysin kuvataideterapian ja opiskelin ensin taideterapian perusopinnot ja sitten kolmivuotisen ryhmätaideterapian opintokokonaisuuden Aalto Pro:ssa.

– Koulutus kannattaa, koskaan ei voi tietää mihin se vie mennessään ja mitä kaikista asioista lopulta tulee. Nyt työnohjaajakoulutuksen jälkeen minua on ruvennut kiinnostamaan opetustyö. Olen aloittanut kasvatustieteen opinnot ja kokeilen opetustyötä kuvataiteen opettajana.

Mitä ohjeita työnohjaajaksi haaveileville?

– Minusta siihen pätee sama ohje kuin mihin tahansa koulutukseen hankkiutumisessa: Mihin tarpeeseen ja tarkoitukseen olen koulutusta hankkimassa? Haluanko itse lähteä kasvamaan. Jaksanko osallistua ryhmäprosesseihin, harjoitteluihin ja riittääkö motivaatio.

– Työnohjaajan ei tarvitse olla erityisen ulospäin suuntautunut persoona, mutta vuorovaikutustaitoja tehtävä vaatii. Työnohjaus on vuorovaikutteista oppimista, siinä itse vastaanottaa ja oppii myös koko ajan.

 


Kiinnostaako työnohjaajakoulutus?

SAMKissa alkaa työnohjaajakoulutus (60 op) seuraavan kerran maaliskuussa 2020. Koulutus on rakennettu Suomen työnohjaajat ry:n suositusten mukaisesti ja se sisältää teoreettista opetusta, harjoituksia, vertaisryhmätyöskentelyä, tutkivaa oppimista, työnohjaajana toimimista sekä yksilöille että ryhmille ja koulutustyönohjausta.

Hakuaikaa on 30.4.2020 asti.

Tutustu koulutukseen ja hae

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Nainen lukee kirjaa ikkunan ääressä.

Opiskeluarjen tasapaino ja yhteisöllisyys korostuvat SAMKin opiskelijahyvinvointikyselyssä

SAMKin opiskeluhyvinvointikysely toteutettiin edellisvuosien tapaan keväällä 2024. Kyselyn tulokset tarjoavat arvokasta tietoa opiskelijoiden kokemuksista.

Kuvassa kilpailun voittajat vasemmalta oikealle: Niilo Forsström, Apukärry, Porin Lukio Nestori Vettenranta, Apukärry, Porin Lukio Viivi Virtanen, Digikaveri, Satakunnan ammattikorkeakoulu Juho Tuomaala, Fixly, Satakunnan ammattikorkeakoulu

ALL IN PITCH -yritysideakilpailu kisattiin perjantaina SAMKissa

ALL IN Pitch, Uusyrityskeskus Enter Satakunnan ja SAMKin yhdessä järjestämä yritysideakilpailu järjestettiin viime viikolla. Nuoret pääsevät kilpailussa esittelemään liikeideoitaan perinteisen hissipuheen muodossa ja saamaan palautetta tuomaristolta.

Osaamisaluejohtajat Tiina Savola, Riitta Tempakka, Jari Iisakkala ja Heikki Haaparanta sekä opetuksen vararehtori Timo Mattila (keskellä) ovat tyytyväisiä uudistukseen.

SAMK Master School – YAMK-opinnot yhtenä joustavana kokonaisuutena

Uusi SAMK Master School kokoaa yhteen suomenkieliset YAMK-tutkinto-ohjelmat ja tarjoaa opiskelijoille joustavan tavan kehittää osaamistaan. Master School tukee opiskelijoiden ammatillista kasvua ja antaa valmiuksia muuttuvan työelämän tarpeisiin.