SAMK kouluttaa vihreitä yrittäjiä

Kiinnostus lähellä ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita kohtaan kasvaa.
Eettisen kuluttamisen trendi avaa mahdollisuuksia mikroyrittäjille
Vastuullisen muodin, luonnonkosmetiikan ja luomutuotteiden kysynnän kasvulla on kuluttajien lisääntynyt kiinnostus vastuulliseen kuluttamiseen. Tänä päivänä yhä useampi katsoo, että tuotteiden alkuperällä ja ympäristövaikutuksilla on merkitystä. Samaan aikaan omaan kokonaisvaltaisen hyvinvointiin panostaminen, luonnollisuus ja luonnon raaka-aineiden suosiminen on tärkeää.
Vihreä yrittäjä tasapainoilee
Vihreät mikroyrittäjät kaipaavat vahvistusta liiketoimintaosaamiseensa, jotta he pystyvät vastaamaan vastuullisen kuluttamisen vaatimuksiin. Monet ovat elämäntapayrittäjiä, joilla on vahva arvopohja yritystoimintansa taustalla ja he tasapainoilevat kannattavan yritystoiminnan vaatimusten ja luonnon ehdoilla toimimisen välillä. Keskeinen kysymys onkin, miten pieni yrittäjä yhdistää konkreettisesti markkinatalouden lainalaisuudet ja vihreät arvonsa.
Räätälöity täydennyskoulutus vihreille mikroyrittäjille
SAMK vastaa haasteeseen NatureBizz-hankkeessa, jossa on luotu täydennyskoulutus yhdessä ruotsalaisen, virolaisen ja latvialaisen partnerin kanssa. NatureBizz-hankkeessa tuotettiin osaamiskartoitusten perusteella täydennyskoulutuskokonaisuus joka sisältää kahdeksan eri moduulia. Moduulit käsittelevät vihreää yrittäjyyttä, kestävää ja eettistä kuluttamista, tuotteen- ja brändin kehittämistä, kuluttajaviestintää, jakeluketjun- ja laadunhallintaa sekä vientiä.

Koulutuksen idea on tuottaa nimenomaan vihreille yrittäjille räätälöityä liiketoimintaosaamista, joka ottaa huomioon heidän toimintansa erityispiirteet ja arvomaailman. Koulutusta pilotoidaan keväällä 2020 yhdessä Livia ammattiopiston luonto- ja ympäristöalan aikuisopiskelijoiden kanssa
Hankkeen materiaalit ovat muiden koulutusorganisaatioiden hyödynnettävissä ja ladattavissa hankkeen nettisivuilla www.projectnaturebizz.eu