Konetekniikan opiskelijoiden rakentama 3-wheeler herätti huomiota American Car Show’ssa

Ajoneuvon rakentaminen on ollut projekti, jonka aikana on opittu monia konetekniikan insinöörin taitoihin kuuluvia asioita.

Rakentajatiimi ryhmäkuvassa vähän ennen valmistelujen loppukiriä. Takaa vasemmalta: Teemu Leppänen, Jarmo Juuso, Mikko Kangassalo, Harri Ahola ja Jussi Jokinen.
Istumassa (vas.) Miika-Matti Ahovaara ja Ville-Veikko Grönlund. Kuvasta puuttuvat Konsta Mattila ja Antti Salminen.

Tässä vaiheessa ajoneuvosta puuttuvat vielä tuulilasi, sivupeilit ja takaseinä. (Kuva Hanna Valtokivi)
Rakentajatiimi ryhmäkuvassa vähän ennen valmistelujen loppukiriä. Takaa vasemmalta: Teemu Leppänen, Jarmo Juuso, Mikko Kangassalo, Harri Ahola ja Jussi Jokinen. Istumassa (vas.) Miika-Matti Ahovaara ja Ville-Veikko Grönlund. Kuvasta puuttuvat Konsta Mattila ja Antti Salminen. Tässä vaiheessa ajoneuvosta puuttuvat vielä tuulilasi, sivupeilit ja takaseinä. (Kuva Hanna Valtokivi)

Rakentajatiimi ryhmäkuvassa vähän ennen valmistelujen loppukiriä. Takana vasemmalta: Teemu Leppänen, Jarmo Juuso, Mikko Kangassalo, Harri Ahola ja Jussi Jokinen. Istumassa (vas.) Miika-Matti Ahovaara ja Ville-Veikko Grönlund. Kuvasta puuttuvat Konsta Mattila ja Antti Salminen. Tässä vaiheessa ajoneuvosta puuttuvat vielä tuulilasi, sivupeilit ja takaseinä. (Kuva Hanna Valtokivi)

American Car Show pidettiin pääsiäisen aikaan Helsingin messukeskuksessa, jossa oli noin 80 000 kävijää. Helsingistä 3-wheeler lähti Alastaron moottoriradalle, jossa Vauhdin Maailma -lehti tekee siitä testiraportin yhdessä formulakuski Jyrki Järvilehdon kanssa.

– Lisäksi saimme kutsun radalle.comin Gti-testipäiville, jotka pidetään toukokuun alussa. Toukokuun lopulla Porin lentokentällä järjestettävissä kiihdytysajoissa ajetaan muutama näytöslähtö. Eli huomiota on tulossa jatkossakin, kertoo projektia ohjannut laboratoriomestari Harri Ahola.

Seuraa wheelerin vaiheita Facebookissa

3-wheeler näytteillä American Car Show’ssa huhtikuussa 2019 (kuva Juha Grönman).

Ajoneuvo on rakennettu opetusmielessä. Mitä kaikkea projektin aikana oppii?

– Ensiksikin 3D-suunnittelua, josta homma lähtee käyntiin. Mitoitusta opetellaan tietokoneavusteisen suunnittelun opintojaksolla. Lisäksi on tarvittu ideointia, konstruktiosuunnittelua ja toteutusta, kertoo konetekniikan lehtori Jarmo Juuso.

Jarmo Juuson mukaan opiskelijat saavat projektista 12–15 opintopistettä. Vastaavia toteutuksia on toiveena tehdä jatkossakin niin, että nykyinen rakentajatiimi toimii seuraavan projektin johtotiiminä, jolle kuuluu projektin johto sisältäen mm. työnjohdon, budjetoinnin, resursoinnin, hankinnat, seurannan ja valvonnan. Myös näistä saadaan opintopisteitä mm. projektijohtamisen, laadunvalvonnan ja FDM/PDM-opintojaksojen suorituksina. Molemmissa projekteissa toimiessaan opiskelijan on mahdollista saada suorituksia 30 opintopisteen verran.

3-wheeler koottiin osista

Nyt rakennetussa kolmipyörässä on BMW-merkkisen kolarimoottoripyörän perä ja saman valmistajan auton keula. Niiden välillä on konetekniikan opiskelijoiden suunnittelema runko.

– Runko on valmistettu suunnitellun mallin pohjalta WinNovassa. Yhteistyö WinNovan kanssa avannee jatkoa ajatellen mielenkiintoisia mahdollisuuksia, arvioi Jarmo Juuso.

– Runkomateriaali on normaalia terästä kevyempää ja kestävämpää, se tilattiin Ruotsista. Netistä etsimällä ja tilaamalla on hankittu muun muassa penkit, ratti ja pakoputkisto, kertoo opiskelija Jussi Jokinen.

Lisäksi tiimillä on ollut paikallisia sponsoreita yhteistyökumppaneina.

Jarmo Juuso kertoo, että ajoneuvo olisi periaatteessa rekisteröitävissä myös maantiekäyttöön, jos joku haluaisi sen itselleen hankkia ja maksaa autoveron. Näillä näkymin se kuitenkin jää pilottimalliksi uusille kolmipyöräversioille.

– Tästä haluttiin tehdä kahdenistuttava ja automainen, mutta muitakin mallivaihtoehtoja löytyy.

Mielekäs tapa oppia uutta

Konetekniikan opiskelija Jussi Jokinen on pitänyt projektia mielekkäänä tapana oppia uusia asioita, kuten 3D-suunnittelua. (Kuva Hanna Valtokivi)

– Pyörä haettiin viime kesänä ja syksyllä päästiin suunnittelemaan. Kevätpuolella vapaa-aikakin on mennyt tähän projektiin, mutta se ei ole haitannut, Jussi Jokinen toteaa.

Jokinen on käynyt ammattikoulun kone- ja metallilinjan ja ollut alan töissä viisi vuotta ennen tuloaan SAMKiin.

– Opinnot ovat vastanneet odotuksia, erityisesti tällainen projektitoiminta. Insinööriksi valmistumisen jälkeen minua kiinnostavat etenkin suunnittelu- ja työnjohtotehtävät, hän kertoo.

Lue lisää konetekniikan koulutuksesta

Jaa tämä sivu

Opetuksen vararehtori Timo Mattila on mielissään opiskelijoiden hyvästä työllistymisprosentista.

SAMKista valmistuneet työllistyneet erinomaisesti

Ammattikorkeakouluissa tehdään uraseurantaa viisi vuotta aiemmin AMK- tai YAMK-tutkinnon suorittaneille. Viimeisimmän uraseurantakyselyn mukaan jopa 94 % SAMKista valmistuneista oli työsuhteessa tai työskenteli yrittäjänä. Lisäksi 3 % oli opiskelu- tai perhevapaalla.

Leevi Leppälammi seisoo hämärään aikaan pihassa.

SAMK tarjosi Leeville opiskelupaikan ja mahdollisuuden jäädä Poriin

Leevi Leppälammi opiskelee konetekniikan insinööriksi SAMKissa. Hän on erityisen tyytyväinen valintaansa ja rakastaa Porin kaupunkia.

Sini Kiljala katsoo Amarillossa ulos ikkunasta.

Opiskelijamme työllistyvät: Sini Kiljala työllistyi ravintola-alalle

Sini Kiljala valmistui SAMKista restonomiksi vuonna 2022. Hän työskentelee Porin Amarillossa, jossa hän aloitti hiukan ennen valmistumistaan. Hän toimi ensin tarjoilijana ja 2023 vuoden syksystä lähtien vuoropäällikkönä.