YAMK-opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella mahdollisimman virikkeellinen ja toimiva esteetön aistipuutarha kehitysvammaisten asiakkaiden käyttöön. Alkusysäyksenä opinnäytetyön tekemiselle olivat henkilökunnan yhteiset keskustelut toimintakeskuksen takapihan kehittämistarpeesta.
Tutkimuskysymyksinä olivat:
- Miten toimintakeskuksen takapihaa voidaan kehittää paremmaksi?
- Millä toimenpiteillä saataisiin mahdollisimman toimiva ja virikkeellinen sekä esteetön aistipuutarha asiakkaiden näkökulmasta?
Yhteistyössä on voimaa
Suunnittelu tehtiin yhteistyössä toimintakeskuksen asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Tutkimusaineiston keruumenetelmiksi valikoituivat työpajat asiakkaille ja Learning Café henkilökunnalle. Työpajat kokoontuivat neljä kertaa ja oppimiskahvila kerran. Lähestymistapa oli toimintatutkimustyyppinen, jossa Puotiniemi oli itse aktiivisena mukana kehittämisprosessissa. Yhteinen työskentely eteni luovasti ja sujuvasti. Muutos- tai kehittämisvastarintaa ei ollut havaittavissa, vaan ilmapiiri ja suhtautuminen kehittämiseen oli myönteistä kaikin puolin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kehitysvammaisuutta, autismia, aisteja, esteettömyyttä, osallisuutta ja Green Care -toimintaa. Keskeisessä asemassa suunnittelussa oli aistien ja aistiherkkyyksien huomioiminen monipuolisesti.
Mallinnus siirrettävissä muihin vastaaviin kohteisiin
Kehittämistehtävän analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineiston analysoinnissa luokittelun ja ryhmittelyn apuna oli Microsoft Copilot -tekoäly. Tekoälyn käyttäminen apuvälineenä yllätti kätevyydellään ja toimivuudellaan.
Kehittämistehtävässä suunnittelun tuloksena saatiin ehdotukset esteettömästä aistipuutarhasta: unelmien puutarha ja realistisesti toteutettavissa oleva puutarha. Hidasteena käytännön toteuttamiselle on haastava taloudellinen tilanne sekä hyvinvointialueilla että valtakunnallisella tasolla. Kehittämistehtävä on hyvin ajankohtainen ja mallinnus on siirrettävissä myös muihin vastaaviin kohteisiin.
Jatkossa tätä vihreän hoivan kuntouttavaa teemaa erityisryhmille voisi tutkia ympäristö- tai hyvinvointiteknologian tutkinto-ohjelmissa, joissa on ajantasainen asiantuntijuus viherrakentamisesta ja kasvien kasvuolosuhteista eri kasvuvyöhykkeillä.