Tutkinnon nimi
Insinööri (AMK)Koulutusala
MerenkulkuOpiskelumuoto
PäivätoteutusOpiskelukieli
SuomiLaajuus
270 opintopistettäHakuaika
11.3. - 25.3.2025Opinnot alkavat
Syksy 2025Suorituspaikka
RaumaKesto
4 vuotta 6 kuukauttaAloituspaikat
25Valintatapa
Todistusvalinta, AMK-valintakoeKoulutuksen kuvaus
Mitä opintosi sisältävät?
Koulutukseen sisältyy merenkulun turvallisuuskursseja, koneistojen käyttöön ja huoltoon liittyviä opintoja, sähköteknisiä aineita, luonnontieteitä sekä ohjattua harjoittelua laivoilla.
Opinnot sisältävät lähiluentoja, verkkoluentoja, konehuonesimulaattoriharjoituksia, verstastyöskentelyä, harjoitustehtäviä sekä ohjattua harjoittelua laivoilla sekä alan yrityksissä.
- 1.vuoden aikana suoritetaan miehistötason teoriaopinnot ja siihen liittyvä laivaharjoittelu. Tämän jälkeen voi anoa vahtimiehen pätevyyskirjan Traficomilta.
- 2. ja 3. vuoden aikana suoritetaan vahtikonemestarin opinnot ja siihen liittyvä harjoittelu, jonka jälkeen voi anoa traficomilta vahtikonemestarin pätevyyskirjan.
- 4. vuosi on konemestari- ja ylikonemestaritason opintoja.
Voit lukea lisää tutkinto-ohjelman sisällöstä opintosuunnitelmasta.
Opetussuunnitelma Linkki avautuu uuteen välilehteenSuuntautumisvaihtoehdot
Mikä kiinnostaa eniten? Suuntaa opintojasi
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan opintojen alkaessa henkilökohtainen opintosuunnitelma.
Uramahdollisuudet
Mahdollisuuksia valmistumisen jälkeen
Konepäällystötehtäviin laivoille tai asiantuntijatehtäviin maapuolen yrityksiin.
Tehtävänimikkeitä:
konemestari, konepäällikkö, työnjohtaja, huoltoinsinööri, käyttöönottoinsinööri, kunnossapitoinsinööri.
Yhteyshenkilö
Kimmo Kauko
TuntiopettajaLogistiikka ja meriteknologia Toimintayksikkö
Tekniikka ja merenkulku Tiimi
Merenkulku-tiimi Toimipaikka
SAMK-kampus Rauma (Merimäki)
Opiskelu- ja uratarinat
Opiskelijamme työllistyvät: Merenkulun insinöörin matka opinnoista työelämään ja uusiin haasteisiin
Alex Kippo aloitti SAMKissa elokuussa 2014 Raumalla merenkulkualan insinöörin opinnot ja valmistui joulukuussa 2018.
Senior Fellow, merenkulkuneuvos Markku Mylly käyttää kokemustaan ja verkostojaan nuorten hyväksi
– Tämä on hieno ala, joka on antanut leivän lisäksi paljon elämyksiä ja mahdollisuuksia. Uskon, että kun nuori saa SAMKista hyvän opetuksen ja pohjan, se on vain itsestä kiinni, miten pitkälle urallaan pääsee, sanoo Mylly, joka on itsekin Rauman merenkulun kasvatteja.
Autonomiset alukset tulevat, mutta koulutettuja merenkulkijoita tarvitaan yhä
– Ihan täysin miehittämätön laiva on vielä kaukana, sanoo SAMKin Sauli Ahvenjärvi. Mitään ei tapahdu kovin nopeasti, sillä merenkulkuala on kansainvälisesti vahvasti säännelty. Iso asia ovat vastuukysymykset: jos laivassa ei ole päällikköä, kuka vastaa – ohjelmistovalmistaja vai varustamo?