Robotiikka Akatemia on jatkossa RoboAI-akatemia

Robotiikka Akatemia, joka on viimeiset kuusi vuotta tarjonnut opiskelijoilleen korkeatasoista koulutusta robotiikan alalla, uudistuu ja vaihtaa nimensä RoboAI-akatemiaksi tulevana keväänä.

Kaksi opiskelijaa katsoo robotin ohjainta.
Akatemian opiskelijat Aku Pohjola ja Mari Nylund RoboAI-laboratoriossa.

Tämä muutos ei ole pelkästään nimen vaihtumista, vaan se tuo mukanaan laajennuksen tekoälyyn, opiskelijaryhmän kokoon sekä projektien sisältöihin. Robotiikka Akatemiassa opinnot ovat keskittyneet automaatioon, robotiikkaan, konenäköön ja esimerkiksi simulointiin. RoboAI-akatemiassa kaiken tämän rinnalle tulevat tekoäly, data-analytiikka, neuroverkot ja monipuolinen ohjelmoinnin osaaminen.

Akatemian uudistukset sisältävät opiskelijamäärän kasvattamisen nykyisestä 20 opiskelijasta 30 opiskelijaan, mikä mahdollistaa 10 uuden opiskelupaikan tarjoamisen akatemiaopinnoista kiinnostuneille. Tämä muutos on vastaus kasvavaan kysyntään robotiikan ja tekoälyn tekemällä oppimisen myötä saavutetulle insinööriosaamiselle. Lisäksi uusi opiskelijakokoonpano tarjoaa mahdollisuuden monialaiselle oppimiselle, jossa sähkö- ja automaatiotekniikan ja tekoälyn opiskelijat voivat oppia toisiltaan ja saada arvokasta kokemusta toistensa erikoisaloista. Tämä lähestymistapa valmistaa opiskelijoita paremmin nopeasti kehittyvälle teknologia-alalle, jossa monialainen ohjelmointi- ja tekoälyosaaminen laiterajapinnoilla ovat avainasemassa.

Opiskelija ohjaa robottia ohjaimella.
Opiskelija Roope Hannula ohjaa robottia ohjaimella.

Toinen merkittävä muutos on englannin kielen käyttöönotto akatemian pääasiallisena toimintakielenä, mikä edistää akatemian kansainvälistymistä ja valmistaa opiskelijoita globaaleille työmarkkinoille. Vaikka aiemminkin projekteissa hyödynnetty teknologiatieto on ollut laajasti englanninkielistä, tämä muutos tekee kielestä keskeisen osan RoboAI-akatemian arkea ja lisää opiskelijoiden valmiuksia kansainvälisessä ympäristössä.

RoboAI-akatemian painopisteet, kuten monipuolinen käytännön teknologiaosaaminen, tiimityöskentely, projektioppiminen, innostus ja tilanteeseen sopiva ratkaisuosaaminen, pysyvät ennallaan. Näiden avulla pyritään tuottamaan työelämälle ennakkoluulottomalla ongelmanratkaisuosaamisella ja vaikeisiinkin asioihin pureutuvalla ajattelutavalla varustettuja opiskelijoita. Tämä lähestymistapa varmistaa, että uudet insinöörit ovat valmiita ottamaan vastuuta ja ratkaisemaan monenlaisia tehtäviä työelämässä.

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulemaan lisää RoboAI-akatemian tarjonnasta 28. maaliskuuta SAMK:ssa, luokassa C213 kello 9. Hakuaika akatemiaan on auki 25. maaliskuuta – 14. huhtikuuta, tarjoten loistavan mahdollisuuden osallistua tulevaisuuden teknologiakoulutukseen.

Jaa tämä sivu

Kalle Männistö talvimaisemissa.

Samkilainen kasvo: Kalle Männistö kehittää GEO-oppimisympäristöä SAMKin leivissä sekä tutkii perhosia

Kalle Männistö työskentelee asiantuntijana SAMKin vetämässä Pohjois-Satakunta vihreän siirtymän aalloilla -hankkeessa. Muuten hän toimii biologian ja maantieteen lehtorina Honkajoen yhtenäiskoulussa ja lukiossa, ja sai juuri vuoden opettajapalkinnon ansioistaan näissä oppiaineissa.

Kuva on otettu Kankaanpään kampuksen auditoriosta, joka on täynnä väkeä.

Teknologiaa ja tikkareita – RoboAI Roadshow tarjosi kävijöilleen kirkkaan tulevaisuuskuvan

– RoboAI Roadshown tulo Kankaanpäähän oli meille erittäin merkityksellistä. Olemme iloisia yritysten puolesta, että heillä oli mahdollisuus saada uusinta teknologiatietoa. Tapahtuma oli järjestetty houkuttelevasti ja paikan päällä oli hyvin väkeä, kiittelee Kankaanpään kaupunginjohtaja Mika Hatanpää.

Aurinkopaneelijärjestelmä SAMKin kampuksen katolla

SAMKissa lasketaan hiilijalanjälkeä – miten voimme vähentää päästöjä?

SAMKin hiilijalanjälkeä on laskettu Arenen hiilijalanjälkilaskentaohjeen mukaisesti vuodesta 2020 lähtien. Tämän hetken tavoitteena on tunnistaa merkittävimpiä päästölähteitä eri kategorioissa ja parantaa laskennan tarkkuutta. Mitä hyötyä laskennasta on, tutkija Sanna Lindgren?