Kysely pohjautuu YTHS:n opiskelukykymalliin, jossa tarkastellaan opiskelukyvyn eri osa-alueita. Vuoteen 2023 verrattuna opiskelukyky koetaan paremmaksi: 64 % vastanneista arvioi opiskelukykynsä hyväksi tai erittäin hyväksi kun taas vuonna 2023 vastaava luku oli 59% Tilanteessa on muitakin positiivisia muutoksia, sillä myös opiskelukykynsä neutraaliksi tai negatiiviseksi arvioineiden määrä on laskenut. Opiskelukyvyn ja opintojen sujuvoittamisen kehityskohteet vaihtelevat opintojen etenemisvaiheen mukaan: Ensimmäisen vuoden opiskelijat nostavat esiin opetuksen ja ohjauksen, opiskelutaidot sekä omat voimavarat yhtä tärkeinä kehityskohteina. Toisen vuoden opiskelijat pitävät opetusta ja ohjausta selkeästi tärkeimpänä. Kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijat kaipaavat eniten tukea omien voimavarojensa kehittämiseen.
Vuorovaikutteisuutta, vertaistukea ja selkeyttä ohjeistuksiin
Opetuksen ja ohjauksen osalta on tapahtunut useita positiivisia muutoksia. Opiskelijat löytävät vuosi vuodelta paremmin, mistä löytyy tietoa opiskelun ohjaukseen liittyen. Ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan opintojen sujumista, hyvinvointia ja toimijuutta tulevaisuuden osaajana.
Opiskelijat pitävät vuorovaikutusta ja palautteen saamista keskeisinä oppimista ja hyvinvointia tukevina tekijöinä. Kyselystä nousee opiskelijoiden toive saada enemmän vuorovaikutusta opettajien kanssa ja tuntea konkreettista välittämistä. Vertaistukea ja välittämistä kaivataan erityisesti verkko- ja monimuoto-opiskelijoiden osalta, sillä osa etänä opiskelevista kokevat olevansa yksin opintojensa kanssa. Oma opiskeluryhmä toimiessaan on kanava, josta kysellä mieltä askarruttavista asioista. Ryhmäyttäminen opintojen alussa onkin todella tärkeää ja toteutuessaan ryhmähenki kantaa eteenpäin koko opintojen ajan.
SAMK tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuksia opiskella päivä-, monimuoto- tai verkko-opetuksessa erilaiset elämäntilanteet huomioiden. Kyselyn vastauksissa korostuu edellisvuoden tapaan toive erilaisten opiskelijoiden ja elämäntilanteiden yhä parempaan huomioimiseen. Mahdollisuus hidastaa tai nopeuttaa opintoja on opiskelijoille tärkeää.
Opetukseen opiskelijat toivovat selkeitä aikatauluja ja ohjeistuksia, ettei asioiden selvittämiseen kuluisi turhaa aikaa ja asioita ei tarvitsisi kysyä uudestaan opettajalta tai etsiä eri paikoista. Päiväopiskelijat haluavat opiskella kampuksella konkreettisesti opettajan opettamana ja toivovat vähemmän itsenäistä opiskelua ja ryhmätöitä.
Voimavarat ja hyvinvointi – tukea arjen tasapainoon
SAMKin opiskelijat toivat esiin useita kehittämiskohteita omien voimavarojensa vahvistamisessa. Liikuntatottumusten osalta 62 % vastaajista täyttää UKK-instituutin kestävyysliikuntasuosituksen ja 51 % lihaskuntoliikuntasuosituksen, mutta terveytensä kannalta liian vähän liikkuvien määrä on kasvussa edellisvuosista. Erityisesti monimuoto- ja verkko-opiskelijat toivoivat lisää tukea liikkumiseen. CampusMoWen liikuntamahdollisuudet ja liikkuminen muiden opiskelijoiden kanssa koettiin positiivisena.
Useat opiskelijat kokevat haasteelliseksi löytää aikaa hyvinvointinsa edistämiseen. Työssäkäynti opiskelun ohella on usein välttämätöntä toimeentulon turvaamiseksi, mutta samalla se vie aikaa omasta hyvinvoinnista huolehtimiselta. Tärkeys omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen tunnistetaan, mutta tasapainon löytäminen opiskelun, liikunnan, unen, ravitsemuksen ja vapaa-ajan välillä aiheuttaa monille päänvaivaa.
Unen suhteen 65 % opiskelijoista kokee nukkuvansa tarpeeksi. Stressi mainittiin usein unen laatua heikentävänä tekijänä. Hyvä ravitsemus koettiin tärkeäksi opiskelukyvyn ja jaksamisen tukemisessa: 67 % vastaajista täyttää kasvisten ja hedelmien syöntiä koskevat ravitsemussuositukset ja 42 % syö opiskelijaravintolassa ainakin kerran viikossa.
Opiskelijayhteisöllä suuri merkitys
Opiskelijat kokevat yhteisöllisyyden keskeisenä voimavarana. Yhteisöllisyys vahvistaa opintojen etenemistä ja jaksamista. SAMKin opiskeluympäristö koetaan viihtyisäksi ja useat vastaajat ovat tyytyväisiä korkeakoulun tarjoamaan tukeen.
Opiskelukaverit koetaan tärkeimmäksi tuen antajaksi opiskeluympäristössä. Myös tutoropettajien rooli vahvistuu vuosi vuodelta. Vastanneista 79 % kokee saavansa tarvittaessa tukea jaksamiseensa. Vertailtaessa tuen saamisen kokemuksia eri opiskelumuotojen ja aloitusvuoden opiskelijoiden mukaan huomattiin suuria eroja. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden sekä verkko-opiskelijoiden kokemukset tuen saannista ovat heikompia muihin verrattuna. Tämän myötä verkkotutoroinnin kehittäminen onkin jo naulattu yhdeksi keskeiseksi kehittämistoimenpiteeksi SAMKissa vuoden 2025 aikana.
Tukea löytyy monesta eri kanavasta. Kyselyn mukaan osa opiskelijoista kokee, ettei tiedä mistä etsiä. Tavoitteena onkin viestiä opiskelijoille yhä aktiivisemmin, jotta opiskelijat löytävät opiskelukykyä tukevat toimijat ja palvelut.
Opiskelijat esittivät toiveita fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi opiskelupäivän aikana.
Opiskelijat esittivät toiveita fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi opiskelupäivän aikana. Ehdotuksena nousivat aktiiviset tauot pitkän istumisen katkaisemiseksi, liikunnalliset opintojaksot sekä etäopiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen. Näihin tarpeisiin vastaa syksyllä 2024 käynnistynyt Liikkuva Campus -hanke, jonka tavoitteena on luoda liikuntamyönteisempi opiskeluympäristö. Hanke tarjoaa muun muassa opettajille työkaluja tauottamisen toteuttamiseen.
Opiskelutaidot opintojen edistämisen tukena
Opiskelutaidot ovat keskeisessä roolissa opintojen sujuvassa etenemisessä. Opiskelutaitojen kehittämiseen kannattaa panostaa, jotta opiskelija löytää itselleen sopivimmat tekniikat ja työkalut. Positiivista on, että kyselyyn vastanneista opiskelijoista 88 % kokee opiskelutaitonsa riittäviksi opintojen edistämiseksi, ja 89 % on luottavainen siihen, että pystyy oppimaan alallaan tarvittavat taidot.
Opiskelijat kaipaavat palautetta oppimisensa tueksi. Kuten vuoden 2023 kyselyssä, nytkin toivottiin sekä positiivista että rakentavaa palautetta kehittyäkseen opiskelijana ja ymmärtääkseen vahvuutensa ja kehityskohteensa. Palautteensaanti myös vahvistaa kokemusta opintojen merkityksellisyydestä ja tukee opiskelumotivaatiota.
Kyselyssä kysyttiin, mitä apua opiskelijat kaipaavat opiskelutaitojen kehittämiseksi. Vastaajista 36 % kertoi tarvitsevansa lisää tietoa tehokkaista opiskelutekniikoista, ja 35 % kaipasi ohjeita ja materiaaleja opiskelutaitojen itsenäiseen kehittämiseen. Lisäksi opiskelijat toivovat enemmän tietoa tekoälyn mahdollisuuksista opiskelussa. Kyselyyn vastanneet antoivat kiitosta oppimisvaikeuksien entistä paremmasta huomioimisesta. Opiskelu- ja opinnäytetyöpajojen tarjoama tuki ei ole vielä kaikkien opiskelijoiden tiedossa, ja vastaajat toivovatkin palveluiden ja ryhmien näkyvämpää markkinointia sekä tehokkaampaa tiedottamista, jotta opiskelijat voisi hyödyntää näitä mahdollisuuksia.