Opiskelijat sukeltavat vastuullisen lähiruoan maailmaan kansainvälisellä intensiiviviikolla

SAMK järjestää jälleen lokakuun alussa kansainvälisen intensiiviviikon, Business Weekin. Tänä vuonna tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Satakunnan Osuuskaupan kanssa. Teemana on lähiruoka ja ruoan vastuullisuus.

Kuvassa Instagram-sisältöä tekevät opiskelijat Bhanupriya Sarangal Hogeschool PXL:sta ja Dominika Lapinska Hogeschool Rotterdamista.
Viime vuonna vastaavan intensiiviviikon aiheena oli tarinallinen somemarkkinointi. Kuvassa opiskelijat Bhanupriya Sarangal Hogeschool PXL:sta ja Dominika Lapinska Hogeschool Rotterdamista.

Business Weekiin osallistuu SAMKin tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita. Intensiiviviikolle saapuu myös osallistujia Erasmus+-kumppanikorkeakouluista Kroatiasta, Belgiasta ja Hollannista.

Opiskelijat jaetaan ryhmiin, jotka vierailevat Satakunnan Osuuskaupan eri toimipaikoissa, kuten kaupoissa, ravintoloissa ja hotellissa. Näissä yksiköissä opiskelijat tutustuvat Satakunnan Osuuskaupan vastuullisuustoimiin erityisesti lähiruoan osalta.

– Kansainväliset intensiiviviikot ovat opiskelijoille erittäin antoisia. Viikon aikana opittavia asioita saa toteuttaa heti käytännössä ja oppia itse tekemällä. Kansainvälisissä tiimeissä toimiessa pääsee myös vertailemaan toimintatapoja ja oppimaan muilta opiskelijoilta, sanoo SAMKin lehtori Emma Roinila.

Ruoan vastuullisuus osana viestintää

Viikon aikana opiskelijat kehittävät myös viestintätaitojaan vastuullisuuden näkökulmasta. Ohjelmaan sisältyy luentoja ja työpajoja, joissa käsitellään erityisesti sosiaalisen median käyttöä osana vastuullista viestintää.

– Yhteistyö SAMKin kanssa on meille tärkeä tapa tuoda esiin vastuullisuuttamme ruokaan liittyen, erityisesti lähiruoan hankintaan ja sen matkaan meillä, sanoo Satakunnan Osuuskaupan henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa.

Paikallisen yhteistyön avulla opiskelijat saavat käytännön esimerkkejä siitä, kuinka vastuullisuus ja lähiruoka voidaan yhdistää jokapäiväiseen liiketoimintaan ja viestintään.

– Business Week on Satakunnan Osuuskaupalle oiva mahdollisuus lisätä kansainvälisyyttä omissa toimipaikoissammekin, kun saamme kansainvälisiä opiskelijoita vieraaksemme. Odotuksemme ovat korkealla sekä työpajojen tuotoksista että sosiaalisen median näkyvyydestä opiskelijoiden työn tuloksena, Huhtamaa lisää.

———

Business Week järjestetään 7.–11.10.2024 SAMKin Porin kampuksella ja useissa Satakunnan Osuuskaupan toimipisteissä.

Jaa tämä sivu

Opiskelijoita kampuksen ala-aulassa.

OpenSAMK toi jälleen toisen asteen opiskelijoita kampukselle

SAMKissa vietettiin avoimia ovia eli OpenSAMK-tapahtumaa Porissa. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua koulutustarjontaan ja saada opiskelijoilta vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eri koulutusaloista ja opiskelusta yleisesti.

Business Weekin osallistujat Raquel Delgado Gómez (vas.), Kajip Kanapathypilai, Essi Lindroos ja Kasper Eerdekens palkittiin hyvästä suorituksesta.

Business Week keskittyi lähiruokaan ja vastuullisuuteen – Katso kuvagalleria

SAMK järjesti kansainvälisen Business Week -tapahtuman, joka keskittyi lähiruokaan ja sen vastuullisuuteen. Tapahtuma keräsi yhteen SAMKin tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita sekä Erasmus+ -kumppanikorkeakouluista saapuneita opiskelijoita Kroatiasta, Belgiasta ja Hollannista.

Kuva paneelikeskustelusta (kuvakaappaus)

Tuoreen Johtajuusbarometrin mukaan suomalaiset karttavat johtotehtäviä liiallisen vastuun ja vaatimusten vuoksi

Suomalaisten mielestä hyvän johtajan ominaisuuksissa korostuvat reiluus, tasapuolisuus ja kuuntelutaidot ennemmin kuin kunnianhimoisuus, tuloshakuisuus ja rohkeus. Tulokset selviävät tänään julkistetusta Johtajuusbarometrista, joka selvitti suomalaisten suhtautumista johtajuuteen ja johtamiseen nyt ja tulevaisuudessa.