Matkailun huipputulokset valtakunnallisessa opiskelijakyselyssä: SAMKista valmistuneet restonomit arvostavat koulutusta

Valtakunnallinen opiskelijoille suunnattu kysely mittaa kalenterivuosittain valmistuneiden tyytyväisyyttä muun muassa koulutuksen sisältöön ja työelämäyhteyksiin. Vuonna 2023 SAMKista valmistuneet restonomit olivat erittäin tyytyväisiä, siivittäen koulutusalan valtakunnan ensimmäiselle sijalle.

SAMKin matkailun opiskelijoita ryhmätyötilanteessa.
Valmistuvat restonomiopiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä koulutukseensa. Kuvassa matkailun opiskelijoita ryhmätyötilanteessa.

Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen valtakunnallinen opiskelijapalautekysely (AVOP) mittaa kalenterivuosittain valmistuneiden tyytyväisyyttä muun muassa koulutuksen sisältöön, ohjaukseen ja työelämäyhteyksiin. Vuonna 2023 SAMKista valmistuneet olivat erittäin tyytyväisiä koulutukseensa – koulutusala ylsi valtakunnallisesti ensimmäiselle sijalle.

SAMKissa voi opiskella restonomiksi kahdessa eri tutkinto-ohjelmassa: Matkailuliiketoiminta ja International Tourism Management. Koulutus perustuu opitun teorian soveltamiseen käytännössä jo opintojen aikana.

– Työelämälähtöinen opetus ja työelämäyhteistyö opintojaksoilla esimerkiksi elinkeinoelämälle tehtävien toimeksiantojen, yritysvierailujen ja vierailevien luennoitsijoiden muodossa ovat saumattomasti osa koulutuksen arkea. Ei siis ihme, että työelämäyhteydet ovat saaneet kyselyssä huippupisteet, opetussuunnitelmavastaava Heini Korvenkangas toteaa.

Koulutuksella tärkeä rooli ammatillisen osaamisen kehittämisessä

Alan koulutuksella on tärkeä rooli ammatillisen osaamisen kehittämisessä ja uramahdollisuuksien parantamisessa. Erityisesti korkeakouluharjoittelun ja tiimimuotoisen projektityöskentelyn merkitys korostuu, kun opiskelijat valmistautuvat työelämään. Ammatti-identiteetti kehittyy opintojen edetessä ja työkokemuksen karttuessa. Kesätyöt ja alan muut sesonkityöt ennen korkeakouluharjoittelua tukevat ammatti-identiteetin kehittymistä. Kun opiskelijat palaavat harjoittelun jälkeen kolmannen vuoden opintoihin, heidän on helpompi pohtia esimerkiksi henkilöstöhallinnon kysymyksiä, kun on omakohtaista kokemusta mihin peilata.

Matkailu on luonnostaan kansainvälinen toimiala, mikä heijastuu myös opetukseen. Kansainväliset esimerkit, vieraat, vaihto-opiskelijat ja ristiinopiskelu kansainvälisessä International Tourism Management -ohjelmassa mahdollistavat kotikansainvälistymisen. SAMKilla on myös varsin kattava kansainvälisten partnereiden verkosto.

– SAMK on kokoonsa nähden poikkeuksellisen kansainvälinen, mikä mahdollistaa monikulttuurisen oppimisympäristön, vaikka opiskelija itse ei lähtisikään vaihtoon tai harjoitteluun ulkomaille. Koronapandemian jälkeen lähtijöiden määrä kasvaa hiljalleen, ja jossain vaiheessa toivottavasti iso osa opiskelijoista taas hyödyntää mahdollisuuden kansainvälistyä, Palveluliiketoiminnan osaamisalueen kansainvälisten asioiden koordinaattori Emma Roinila pohtii.

Alan trendeihin ja haasteisiin vastataan nopeasti

Erilaiset yhteiskunnalliset muutokset ja trendit heijastuvat matkailuelinkeinoelämään nopeasti. Hyvin suunniteltu opetussuunnitelma joustaa alan ilmiöiden ja haasteiden mukaan. Erilaiset geneerisiä tai digitaalisia työelämätaitoja kartuttavat opintojaksot, kuten myös myyntiin ja markkinointiin keskittyvät opintojaksot voidaan toteuttaa kulloisenkin ajankohtaisen matkailun ilmiön mukaan – opiskelijalähtöisesti.

– Restonomi saattaa helposti olla työpaikkansa ainoa restonomi. Matkailuteollisuus koostuu useasta eri toimialasta, ja siksi perinteiset tutkintorajat ylittävälle koulutukselle on kysyntää. Tämä ajattelu on pohjana myös vuonna 2022 aloitetussa uudessa opetussuunnitelmassamme, jossa opiskelijalla on aikaisempaa paremmat mahdollisuudet suunnitella ja kehittää henkilökohtaista osaamistaan, Korvenkangas summaa.

Alumnit tärkeä osa SAMKia

Viisi vuotta valmistumisen jälkeen alumnit pääsevät vastaamaan valtakunnalliseen uraseurantakyselyyn. Silloin kysytään muun muassa miten koulutus on valmentanut työelämässä vaadittavaan stressin- ja ajanhallintaan sekä millaisia ongelmanratkaisutaitoja koulutus antoi. Uraseurantakysely on AVOP-kyselyn ohella tärkeä mittari ja palaute koulutuksen järjestäjälle.

Vuonna 2023 valmistuneista suuri osa aloitti opintonsa vuosina 2019 ja 2020, eli heidän opiskeluvuotensa koostuivat pitkälti koronapandemiaan liittyvistä rajoituksista.

– Tähän nähden AVOP-kyselyn tulos tuli iloisena yllätyksenä, vaikka taustalla onkin pitkäjänteinen kehitystyö koulutuksen kehittämiseksi ja laadun varmistamiseksi. Alumnit ovat tärkeä osa työtämme myös nykyisten opiskelijoiden näkökulmasta, Korvenkangas sanoo.

Jaa tämä sivu

Osaamisaluejohtajat Tiina Savola, Riitta Tempakka, Jari Iisakkala ja Heikki Haaparanta sekä opetuksen vararehtori Timo Mattila (keskellä) ovat tyytyväisiä uudistukseen.

SAMK Master School – YAMK-opinnot yhtenä joustavana kokonaisuutena

Uusi SAMK Master School kokoaa yhteen suomenkieliset YAMK-tutkinto-ohjelmat ja tarjoaa opiskelijoille joustavan tavan kehittää osaamistaan. Master School tukee opiskelijoiden ammatillista kasvua ja antaa valmiuksia muuttuvan työelämän tarpeisiin.

Uuden koulutuksen suunnittelussa mukana olleet Leena Nolvi ja Jussi Törmälä ovat tyytyväisiä suunnittelutyöhön.

Kaksi kieltä, yksi ryhmä: Näin konetekniikan opinnot uudistuvat

Konetekniikan opiskelijat opiskelevat jatkossa yhdessä englanninkielisen Mechanical Engineering -tutkinto-ohjelman kanssa. Opetuskieli on pääsääntöisesti englanti. Englanniksi toteutettava opetus rikastaa kulttuurien välistä vuorovaikutusta, vahvistaa kielitaitoa ja avaa ovia työelämään – Suomessa ja kansainvälisesti.

Opiskelijoita kampuksen ala-aulassa.

OpenSAMK toi jälleen toisen asteen opiskelijoita kampukselle

SAMKissa vietettiin avoimia ovia eli OpenSAMK-tapahtumaa Porissa. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua koulutustarjontaan ja saada opiskelijoilta vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin eri koulutusaloista ja opiskelusta yleisesti.