Johtamistyön osaamiseen syvyyttä SAMKin työnohjauskoulutuksella

Johtamistyö vaatii nykyään monenlaista osaamista koko ajan muuttuvassa toimintaympäristössä. Johtajaan kohdistuu monesta suunnasta erilaisia vaatimuksia. Työnohjaus on oleellinen osa johtamistyön tukemista.

Mies istuu pöydän ääressä pidellen kädessään paperinpalaa.

Työnohjaus auttaa koko henkilöstöä ja organisaatiota ydintehtävän ja tavoitteiden toteuttamisessa. Se tukee ennen kaikkea johtajan työtä ja kehittymistä.

SAMK tarjoaa hybriditoteutuksena johdon työnohjaajakoulutusta, jossa osallistujat pääsevät perehtymään laajasti aiheeseen eri näkökulmista ja jäsentämään johtamistyön työnohjausta.

Laajassa kokonaisuudessa on useita kouluttajia. Yksi kouluttajista on Tuula Rouhianen-Valo. Hän toimii tällä hetkellä Johdon työnohjaajat ry:n puheenjohtajana.

– Sen roolin myötä olen luvannut pitää orientaatioluennon aiheesta. Tämän lisäksi olen mukana johtamistyön ydintehtäviä käsittelevässä yhteistoteutuksessa Teija Harjun kanssa. Minulle on kaavailtu myös etiikan opetusta ja lopputöiden ohjausta, Tuula Rouhiainen-Valo kertoo.

Johtamis- ja esihenkilötyö vaatii osaamista ja tukea työssä jaksamiseen

Johdon työnohjaajat ry toimii koulutuksen toteutuksessa SAMKin kumppanina.

– Monimutkaistuneessa yhteiskunnassa johtamis- ja esihenkilötyö vaatii osaamista ja tukea työssä jaksamiseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että työnohjaajana toimivalla henkilöllä on valmiuksia ja kokemusta ohjaussuhteen luomiseen, Rouhiainen-Valo sanoo.

Kokonaisuudessa toimii kouluttajana myös Mirja Antila. Hän painottaa, että koulutuksessa opiskelijat saavat erittäin hyvät tiedolliset ja taidolliset valmiudet toimiakseen johdon työnohjaajina erilaisissa organisaatioissa. Antila on ollut mukana koulutuksen suunnittelussa, hän opettaa johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan liittyvää teoreettista tarkastelua sekä ohjaa lopputöitä.

Koulutuksen laajuus on 30 opintopistettä. Opetussuunnitelma on laadittu siten, että 15 opintopistettä on johdon työnohjauksen perusteita ja 15 opintopistettä johdon työnohjaajana kehittymistä.

Aikuiseen opiskeluun kuuluu vahvasti yhteinen dialogi

Rouhiainen-Valo arvioi, että koulutus antaa eniten sellaiselle henkilölle, joka suunnittelee ryhtyvänsä johdon ja esihenkilöiden työnohjaajaksi tai toimii jo sellaisena ja haluaa lisätä omia valmiuksiaan. Hän muistuttaa, että koulutukseen pääsylle on tiukat kriteerit eli korkeakoulututkinto ja kolme vuotta omaa johtamis- tai esihenkilötyön kokemusta sekä 60 opintopistettä aiempia työnohjaajaopintoja. Antila lisää,että koulutus tarjoaa myös mahdollisuuden päivittää ja syventää omaa johtamisosaamista esimerkiksi silloin, kun johdon työnohjaajana toimiminen ei ole päätoimista.

– Varsinaisten luento- ja työskentelypäivien lisäksi opintoihin kuuluu vertaisryhmätyöskentelyä, johtamista ja työnohjausta käsittelevään kirjallisuuteen perehtymistä, oman lopputyön laatiminen sekä työnohjausta ryhmille ja yksilöille, Rouhiainen-Valo sanoo.

– Aikuiseen opiskeluun kuuluu vahvasti yhteinen dialogi, esillä olevien asioiden monipuolinen yhteinen tarkastelu, Antila jatkaa.

Lue lisää Johdon työnohjaajakoulutuksesta

Tuula Rouhiainen-Valo

VTM Tuula Rouhiainen-Valo toimii johdon työnohjaajana ja coachina (CSLE®). Lisäksi hän on työnohjaaja (STOry) ja Johdon työnohjaajat ry:n puheenjohtaja. Johtamiskokemusta hänellä on lähes 30 vuotta ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen tehtävissä. Rouhiainen-Valo on toiminut ennen eläköitymistään SAMKissa osaamisaluejohtajana. Tällä hetkellä hän toimii yrittäjänä.

Tuula Rouhiainen Valo

Mirja Antila

HTT Mirja Antila on pitkäaikainen johdon työohjaaja (CSLE®), työnohjaaja, johtamistaidon opettaja ja laatukouluttaja sekä ammatillinen opettaja. Hän toimii yrittäjänä.

Mirja Anttila

Jaa tämä sivu

Seija Maria Sairasen näyttely Liian pitkä päiväuni on nähtävissä Porin kampuksen Taidekäytävällä.

Porin kampuksen Taidekäytävällä Seija Maria Sairasen näyttely Liian pitkä päiväuni

Seija Maria Sairanen opiskelee SAMKin Taidekoulun kampuksella Kankaanpäässä kolmatta vuotta. Tällä hetkellä hän työskentelee pääosin kaksiulotteisella pinnalla maalaten. Sairanen kuvaa taiteen tekemistä tutkimusmatkaksi.

Noora Heikkilä Porin kampuksen käytävällä.

SAMK tuntui sopivalta vaihtoehdolta perhe-elämän ohelle

Noora Heikkilä on luovan markkinoinnin opiskelija, joka aloitti opiskelut syksyllä 2023. Noora on kotoisin Porista ja hänellä on 3-vuotias tytär, joten tuntui luonnollisimmalta vaihtoehdolta hakea opiskelupaikkaa omasta kotikaupungista.

Iiro Lintula ikkunan ääressä.

Iiro Lintula löytää opiskelun parhaat puolet Porissa – käytännön tekeminen ja harjoittelut avaavat uusia ovia

Insinööriksi opiskeleva Iiro Lintula valitsi SAMKin opiskelupaikakseen, koska Porin kaupunki itsessään herätti kiinnostusta. Lintula kertoo myös arvostavansa lyhyttä matkaa Tammelaan, mikä teki SAMKista käytännöllisen vaihtoehdon opiskelun ja elämän tasapainottamiseen.