Business Week 2024 -tapahtuman yhteistyökumppanina oli Satakunnan Osuuskauppa. Tapahtuma tarjosi opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia lähiruoasta ja vastuullisista käytännöistä, ja se onnistui yhdistämään paikallisia toimijoita ja kansainvälisiä opiskelijoita tärkeiden teemojen ympärille. Tapahtuma sai positiivista palautetta osallistujilta ja herätti keskustelua kestävästä ruokatuotannosta.
Viikolle osallistuneet opiskelijat pitivät tärkeimpänä oppina viestintätaitoja, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Raquel Delgado Gómez, espanjalainen vaihto-opiskelija, korosti markkinointitaitojen ja asiakaskommunikoinnin merkitystä.
– Meidän piti todella miettiä, mitä kohderyhmä haluaa, ja tehdä sopivaa sosiaalisen median sisältöä juuri tälle kohderyhmälle, pohti Essi Lindroos, joka opiskelee SAMKissa matkailun suomenkielisessä tutkinto-ohjelmassa.
– Tärkein asia, jonka opimme, oli se, miten ottaa hyviä kuvia Instagramiin, ja miten mainostaa kauppoja ja ravintoloita. Opimme myös siitä, miten puhua kaupan omistajan ja henkilökunnan kanssa. Kyse oli pitkälti viestinnästä ja myös vähän markkinoinnista, lisää hollantilainen Kajip Kanapathypilai, joka opiskelee kotimaassaan kiinteistövälitystä.
Osallistujat kokivat yhteistyön erittäin onnistuneena. Henkilökunnan ystävällisyys ja halukkuus auttaa jäivät erityisesti mieleen. Raquel Delgado Gómez oppi, että yritykselle on tärkeää rakentaa luottamusta.
– Olo tuntuu vähän väsyneeltä, koska teimme niin paljon kaikkea tällä viikolla, mutta se oli todella kivaa. Saimme oppia paljon asioita ja työskentelimme suurimman osan ajasta yhdessä. Parasta oli tutustua uusiin ihmisiin, se oli mahtavaa, hän sanoo.
Käytännön oppia lähiruoasta – makumatkojen kuvausta sosiaaliseen mediaan
Opiskelijat pääsivät tutustumaan moneen Satakunnan Osuuskaupan toimipisteeseen, kuten Sale-myymälöihin Porin keskustassa. Opiskelijat kokivat lähiruokavalikoimat monipuolisiksi: tarjolla oli leipiä, vihanneksia, kalaa, lihatuotteita ja paljon muuta. Myymälöissä kiinnitti huomiota myös Satakunnan Osuuskaupan oma lähiruokamerkki, sininen haarukkalogo, joka helpottaa lähiruoan löytämistä hyllyiltä.
Business Week -tapahtumassa opiskelijat pääsivät kokemaan myös hotelliaamiaisen, jossa tarjottiin paikallisia tuotteita. Aamiaisella moni tuote oli peräisin läheltä, omasta maakunnasta, ja hävikkiä pyrittiin minimoimaan valmistamalla tarkat määrät ruokaa. Lautashävikin määrästä viestittiin asiakkaille jokaisena päivänä konkreettisin esimerkein, ja tuotteita jatkojalostettiin hävikin vähentämiseksi, kuten jogurtista valmistettavalla tuorepuurolla.
Osallistujat suosittelevat bisnesviikkoa lämpimästi, ja kiittivät mahdollisuudesta elää opiskeluelämää toisessa maassa. Kokemus avasi uusia näkökulmia ja oppimismahdollisuuksia.
– Minusta viikko sujui erittäin hyvin. Ihmiset tutustumiskohteessamme Prisma Mikkolassa olivat erittäin ystävällisiä ja avuliaita. Ei vain yhteyshenkilömme, vaan myös kaikki muut henkilökunnan jäsenet. Kaikki auttoivat meitä ja antoivat meille lisätietoja, joten se oli mukava kokemus. Belgiassa meillä ei ole tällaisia isoja kauppoja, elintarvikkeita ja vaatteita ei koskaan ole yhdessä, joten oli erittäin mielenkiintoista nähdä ja kuulla siitä, sanoo belgialainen matkailun opiskelija Kasper Eerdekens.