Opiskelu- ja kirjoittamispajat
Kaikille SAMKin AMK- ja YAMK-opiskelijoille, tutkinto-ohjelmasta riippumatta, on tarjolla apua kirjoittamiseen ja opinnäytetyön tekemiseen. Tarjolla on infoja, kirjoitustreffejä, kyselytunteja ja opinnäytetyöpajoja. Voit hyödyntää näitä opiskelussasi jo ennen opinnäytevaihetta. Opinnäytetyöpajat ja varattavat yksilöajat löydät Opiskelijaintra Oivasta. Voit osallistua myös Opiskelijakunta SAMMAKKOn järjestämään kerhotoimintaan. Järjestämme myös tukipajoja, jonne voit tulla tekemään kesken jääneitä tehtäviä.
Tukea kirjallisiin tehtäviin ja opinnäytetyöhön
SAMKin opinnäytetyöohjeet on kirjoitettu erityisesti opinnäytetyötä tekevän opiskelijan tarpeisiin. Ohjetta kannattaa käyttää muissakin kirjallisissa harjoitustöissä. Ohjeita ja vinkkejä löydät kirjallisten töiden ja opinnäytetyön ohjeiden sivulta.
Opiskelutaitojen ja opiskelukyvyn tueksi
Opinvoimalan materiaalipaketit ovat itseopiskeltavia kokonaisuuksia eri teemoista, jotka ovat vapaasti hyödynnettävissä. Opiskelijat voivat hyödyntää materiaalia itsenäisesti oman mielenkiinnon ja tarpeen mukaan. Materiaalipaketit sisältävät tiedon lisäksi pohdintatehtäviä ja harjoituksia.
Podcasteja opiskeluun ja opiskeluvinkkeihin liittyen
Otavian Muikku puhuu -podcastissa keskustellaan keskeisistä opiskeluun liittyvistä aiheista, kuulet tarinoita ja saat vinkkejä opiskeluun.
Erityisopettajan tuki
Erityisopettajaan voit ottaa yhteyttä silloin, jos olet aiemmissa opinnoissasi saanut tukea tai koet, että olisit tarvinnut sitä, sinulle kertyy rästejä, tehtäviä on vaikea aloittaa tai saat paljon hylättyjä arvosanoja. Mikäli epäilet jotakin oppimisen vaikeutta tai aiemmin todettujen oppimisen vaikeuksien vuoksi tarvitset yksilöllisiä järjestelyjä opiskelussa, lue lisää alta kohdasta Saavutettavuus ja yksilöllisen tuen järjestelyt.
Lukuvuoden aikana sinun on mahdollista osallistua erityisopettajan vetämiin ryhmämuotoisiin tukipajoihin (vaatii kirjautumisen Oivaan).
Pasi Lehto
LehtoriHyvinvointi ja terveys Toimintayksikkö
Hyvinvointi ja terveys toimisto Muut roolit organisaatiossa
Erityisopettaja Toimipaikka
SAMK-kampus Pori
Tietoa oppimisvaikeuksista
Oppimisvaikeudet ovat yleisiä, 10–20 prosentilla väestöstä on jonkinlaisia oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeudet voivat tulla esiin lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa, vieraiden kielten opiskelussa, digitaalisten välineiden käytössä, motoriikassa, hahmottamisessa ja keskittymisessä. Tärkeää on oppimisvaikeuden varhainen tunnistaminen ja tuen saanti kaikissa opiskelun vaiheissa. Erilaiset oppimisen tavat ja oppimisen tuen välineet auttavat selviytymään opinnoissa, työssä ja arjessa.
-
Yleisimpiä oppimisen erityisvaikeuksia ovat lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet. Lukivaikeus voi ilmetä monella tavalla, esimerkiksi hitaana lukemisena tai vaikeutena kirjallisessa ilmaisemisessa.
Lukitestit SAMKissa tekee Pia Lahdenmaa (pia.lahdenmaa@samk.fi). Halutessasi päästä lukitestiin, ota häneen yhteyttä sähköpostitse ja sovi testauksen ajankohdasta. Ennen varsinaista yksilötestausta teet digitaalisen seulatestin. Yksilötesti ja digilukiseula on standardoitu vain suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.
Lisää tietoa lukivaikeudesta löydät Oppimisvaikeus.fi-sivustolta sekä Erilaisten oppijoiden liiton sivuilta.
-
Jos matematiikassa ja laskemisessa on vaikeuksia, sinun voi olla vaikea muistaa laskusääntöjä, hahmottaa pitkiä numerosarjoja, ymmärtää graafisia esityksiä tai geometriaa. Numeroita voi puuttua tai ne vaihtavat paikkaa. Myös määrien ymmärtäminen tai suuntien hahmottaminen voi olla sinulle vaikeaa. Hahmotusvaikeuksiin liittyy hyvin usein myös matematiikan vaikeuksia.
Lisää tietoa matemaattisista vaikeuksista löydät Oppimisvaikeus.fi-sivustolta sekä Erilaisten oppijoiden liiton sivuilta.
-
Hahmotusvaikeuksissa kyse voi olla esimerkiksi suhteiden tai suuntien arvioinnin hankaluudesta, vaikeudesta arvioida etäisyyksiä tai nopeuksia, vaikeudesta hahmottaa osista kokonaisuutta, esineiden tunnistamisen ja löytämisen haasteista, yksityiskohtien havaitsemisen ja erottelun vaikeuksista tai vaikeuksista kuvallisessa ajattelussa tai muistamisessa.
Käytännössä esimerkiksi karttojen lukeminen, reittien löytäminen ja oppiminen tai laitteiden toimintamekanismien ymmärtäminen voi olla sinulle hankalaa. Myös rakennuspiirustusten, kaavojen tai geometrian hahmottaminen voi olla vaikeaa. Samoin esimerkiksi ajan hahmottamisessa saattaa ilmetä ongelmia. Henkilöillä, joilla on hahmotusvaikeuksia, voi ilmetä myös aikajatkumoiden ja syy-seuraussuhteiden mieltämisen vaikeutta ja kokonaisuuksien jäsentämisen vaikeutta.
Suuri osa ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta on ei-kielellistä, ja hahmotusvaikeudet voivat toisinaan haitata myös sanattoman viestinnän tulkintaa.
Lisää tietoa hahmottamisen vaikeudesta löydät Oppimisvaikeus.fi-sivustolta sekä Erilaisten oppijoiden liiton sivuilta.
-
Tarkkaavuuteen liittyvät haasteet ilmenevät esimerkiksi keskittymisvaikeutena tai vaikeutena viedä aloitetut tehtävät loppuun. Tarkkaavuuden säätelyä ja ylläpitoa voi kuitenkin harjoitella ja kehittää. Voit tutustua menetelmiin seuraavilla sivuilla:
Lisää tietoa tarkkaavuuden haasteista löydät Oppimisvaikeus.fi-sivustolta sekä ADHD-liiton sivuilta.
-
Autismikirjon häiriöitä esiintyy noin 1 %:lla väestöstä. Autismi johtuu aivojen erilaisesta kehityksestä. Autismi ilmenee ihmisellä tavassa aistia ja kokea ympäröivä maailma sekä kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Autismikirjon vaikeuksien vaikutukset oppimiseen ovat erittäin yksilöllisiä. Lisää tietoa löydät Autismiliiton sivuilta.
-
Opintojen sujumista helpottaviin keinoihin pätevät korkeakoulussa samat periaatteet kuin toisella asteella. Korkeakouluissa tarjottava tieto on kuitenkin alempia koulutusasteita spesifimpää, ja luennoilla saattaa tulla hyvin nopeassa tahdissa hankalasti erotettavia nimiä ja ilmauksia. Sekä opiskelijan osallistumista että tulkkausta helpottaa, jos luentomateriaaleihin on mahdollista tutustua etukäteen tai ainakin aihepiiri on tiedossa. Lisää tietoa aiheesta löydät Kuuloliiton sivuilta sekä Kuuloavain.fi-sivustolta.
-
Näkövamman vuoksi tarvittavia opiskelun erityisjärjestelyjä sinulle voivat olla esimerkiksi lisäaika tenteissä, tenttikysymykset isokirjoituksella, pistekirjoituksella tai sähköisessä muodossa, luentomateriaalien saaminen monisteina tai sähköisessä muodossa sekä mahdolliset korvaavat suoritukset. Lisää tietoa aiheesta Näkövammaisten liiton sivuilta.
Voit myös hakea tenttikirjoja ja muita oppimateriaaleja saavutettavassa muodossa esimerkiksi Celiasta.
-
Sinulla saattaa olla käytössäsi liikkumisen ja opiskelun apuvälineitä, henkilökohtainen avustaja tai avustajakoira. Sinä olet oman tilanteesi asiantuntija. Opiskelijan ja opettajan avoin keskustelu auttaa löytämään tulokselliset opetus- ja opiskelukäytännöt. Myös erityisopettajaan kannattaa olla yhteydessä.
Itseopiskelumateriaalia
-
Tekniikka, jolla kirjoittaminen helpottuu.
-
Dosen käyttäjätunnus SAMKin opiskelijoille on Oiva-intranetissä.
-
-
-
Kuuntelun ja lukemisen apuvälineitä
-
Saavutettavuuskirjasto Celian kirjoja ja aineistoja voivat käyttää kaikki henkilöt, joille lukeminen on vaikeaa tai mahdotonta esimerkiksi lukivaikeuden, vamman tai sairauden aiheuttaman lukemisesteen vuoksi. Mikäli koet hyötyväsi äänioppikirjoista, ota yhteys kampuskirjastoon ja saat ohjeet tunnusten hakemiseksi.
SAMKin kirjastolla on erilaisia verkkoaineistoja kuten kirjat, lehdet, artikkelit, tietokannat, opinnäytetyöt ja kurssimateriaalit. Aineistojen saavutettavuus vaihtelee. Monia kirjaston tarjoamista e-kirjoista voi myös kuunnella.
-
Wordin Lue ääneen -toiminto
Toiminnolla voit kuunnella Word-tekstejä. Klikkaa ylävalikosta Tarkista > Lue ääneen.
Wordin syventävä lukuohjelma -toiminto
Syventävä lukuohjelma tarjoaa helppokäyttötoimintoja, jotka vähentävät visuaalista hälyä, korostavat ja tavuttavat tekstiä ja lukevat ääneen. Klikkaa ylävalikosta Näytä > Syventävä lukuohjelma.
Wordin kirjoitusavustaja -toiminto
Kirjoitusavustaja tarkistaa oikeinkirjoituksen, kielioppivirheet sekä ehdottaa korjauksia. Klikkaa ylävalikosta Aloitus à Kirjoitusavustaja.
Selainpohjaiset toiminnot
Read Aloud on lisäosa, joka mahdollistaa ääneen kuuntelun Google Chromella.
Immersive Reader Microsoftin hyväksymän Syventävän lukuohjelman epävirallinen Chrome-lisäosa. Voit muuttaa selaimen tekstin helppolukuisemmaksi sekä kuunnella tekstiä ääneen. Vastaavat toiminnot kuin Wordissä.
Celianetin sivustolle on koottu lisää esimerkkejä ja vinkkejä erilaisista kuuntelun ja lukemisen apuvälineistä.
Saavutettavuus ja yksilöllisen tuen järjestelyt
Sinulla on oikeus opintojen yksilöllisen tuen järjestelyihin, mikäli sinulla on todettu opintojen etenemistä haittaava sairaus, vamma tai jokin muu opintojen edistymistä haittaava este.
Käy ohjauskeskustelu oman opettajatutorisi (tai opinto-ohjaajasi kanssa), ja täytä lomake OP16 yksilöllisten järjestelyjen saamiseksi opintoihin ja lähetä hakemus sähköpostin liitteenä erityisopettajalle, erityisopettaja@samk.fi.
Kun erityisopettaja on vastaanottanut hakemuksesi, hän kutsuu sinut ohjauskeskusteluun. Ohjauskeskustelussa esität erityisopettajalle asiantuntijalausunnon sinua koskevasta oppimista haittaavasta esteestä.
Päätöksen yksilöllisen tuen järjestelyistä opintoihin tekee tutkinto-ohjelmasi opetuspäällikkö erityisopettajan laatiman esityksen perusteella. Kun opetuspäällikkö on tehnyt päätöksen, erityisopettaja välittää päätöksen sinulle sähköpostitse.
Saatuasi päätöksen esität viimeistään opintojakson alkaessa opettajalle saamasi yksilöllisen tuen järjestelyn päätöksen ja sovit opettajan kanssa yksilöllisen tuen järjestelyistä.
Tilat ja esteettömyys
Esteetön opiskelu
Esteettömyys opinnoissa tarkoittaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön toteuttamista siten, että kaikille opiskelijoille taataan yhdenvertaiset toimintaoikeudet. SAMKissa olemme sitoutuneet tasa-arvoisen ja esteettömän korkeakouluympäristön tarjoamiseen jokaiselle opiskelijalle. Oppimista haittaaviin esteisiin kiinnitetään erityistä huomiota ja erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita tuetaan erityisjärjestelyin.
Erityisherkkien osalta kampusympäristön rauhallinen ja (aisti)esteetön tila, jossa omaa kuormittavuutta pääsee nollaamaan, on tärkeää. Koska erityisherkkä saattaa kuormittua visuaalisesta ympäristöstä ja värien paljoudesta, kampusympäristössä tärkeää on maanläheisten sävyjen tuoma rauhallisuus.
Relaamo – mahdollisuus pitää erilainen tauko
Kaikki meistä eivät palaudu samalla tavalla – esimerkiksi jatkuvasti muiden seurassa ollen. Tästä syystä haluamme tarjota opiskelijoille vaihtoehtoisia palautumisen keinoja.
SAMK-kampus Poriin, A-osan 3. kerroksen ”lasikuutioiden” viereen, on rakennettu Relaamo. Kyse on Diginepsy-hankkeessa luodusta palautumista tukevasta vetäytymisnurkkauksesta. Relaamo on rakennettu aistiystävällisen suunnittelun periaatteita noudattaen. Toiveena on, että Relaamo innostaa opiskelijoita pohtimaan, millaista palautumista itse kukin kaipaa opiskelupäiviensä oheen. Relaamoon on koottu erilaisia rentoutumisharjoitteita kokeiltavaksi. Relaamon hyllykköön on lisäksi hankittu ristikoita, sudokuita ja aikuisten värityskirjoja, joita voi hyödyntää palautumisen tukena.
Itseopiskelu- ja ryhmätyötilat
Kaikilla SAMKin kampuksilla on käytössä itseopiskelutiloja, joissa voi opiskella myös varsinaisen opetusajan ulkopuolella.
SAMKin opiskelija voi myös varata Porin kampuskirjaston ryhmätilan.