Yhdessä pakoon – yhdenvertaisuutta ja osallisuutta pelillisyydellä
Nuorten aikuisten kohderyhmä asettaa haasteensa perinteiselle palvelurakenteelle; tarvitaan tuoreita tapoja edistää psykososiaalista hyvinvointia, työelämätaitoja ja arjenhallinnan taitoja. Työ- ja toimintakyvyn haasteiden kanssa kamppailevien hyvinvointia voidaan lisätä erilaisin yhteisöllisin ja kuntouttavin sekä osallisuutta vahvistavin toimenpitein. Osallisuuden edistäminen on keskeinen keino syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäisyssä.
Yhdessä pakoon – yhdenvertaisuutta ja osallisuutta pelillisyydellä hankkeen tavoitteet ovat:
1. Vahvistetaan kohderyhmänä olevien nuorten ja nuorten aikuisten osallisuuden, resilienssin ja yhdenvertaisuuden kokemusta kuntouttavien palvelujen käyttäjinä yhteiskehittämisen kautta.
2. Lisätään kohderyhmän psykososiaalista hyvinvointia ja ehkäistään syrjäytymiskehitystä parantamalla heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisedellytyksiä.
3. Löydetään ja otetaan käyttöön uudenlaisia työkaluja kohderyhmälle suunnattua kuntouttavaa toimintaa monipuolistamaan. Käytettävissä olevien kuntouttavien menetelmien kirjo kasvaa.
4. Vahvistetaan kohderyhmän parissa toimivien ammattilaisten ymmärrystä ja osaamista pelillisyyden mahdollisuuksista hoito- ja ohjaustyössä.
Hankkeessa kohderyhmä, 16–29 –vuotiaat mielenterveydellisiä ja/tai neuropsykiatrisia pulmia omaavat kuntoutujat, sitoutetaan prosessinomaisesti sekä pakohuonepelin että heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille suunnatun materiaali- ja koulutuspaketin suunnitteluun ja sisällön tuottamiseen. Perinteisesti kehittämistyössä on asiakaspalautetta/-ideoita kerätty kohderyhmältä esimerkiksi työpajatyyppisenä toimintana taikka erilaisin kyselyin. Kohderyhmän sitouttaminen kehittämistyöhön koko prosessin ajaksi suunnittelusta jakeluun ja ammattilaisten kouluttamiseen osallistaa palvelujen käyttäjät kehittämistyöhön tavalla, joka muokkaa palvelurakennetta vastaamaan aidosti koettuun tarpeeseen.
Hankkeen tuloksena tuotetaan kaksi konkreettista kuntouttavaa toimintaa monipuolistavaa työvälinettä; yhdessä kohderyhmän kanssa suunniteltu ja toteutettu pakohuonepeli sekä ammattilaisille pelillisyyden mahdollisuuksia avaava materiaalipaketti hyödynnettäväksi hankealueella kohderyhmän kanssa työskentelevien parissa sekä laajemmin osana sosiaalista ja mielenterveyskuntoutusta.