Verkkokauppa 2.0
Verkkokauppa 2.0 hankkeen tavoitteena on auttaa Satakunnan alueen verkkokaupan aloittaneita mikro- ja pk-yrityksiä selviytymään koronakriisistä ja kehittämään monikanavaista, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävää
liiketoimintaa. Hankkeen avulla parannetaan yritysten hyvinvointia ja kilpailukykyä osaamista ja verkostoitumista
lisäämällä.
Pandemian vuoksi tilanne alueen yrityksissä on poikkeuksellinen, ja vähittäiskaupassa erityiskauppojen määrän
ennustettu väheneminen on kiihtynyt koronakriisin vuoksi. Digitaalisten välineiden ja verkkokaupan nopeasti
lisääntynyt käyttö on samaan aikaan luonut pk-yrityksille uusia menestyksen mahdollisuuksia ja pääsyn suurille
kansallisille ja kansainvälisille markkinoille.
Moni yritys Satakunnassa on aloittanut verkkokauppatoiminnan ja ymmärtää monikanavaisen, kivijalkakaupan ja
verkkokaupan yhdistävän liiketoiminnan mahdollisuudet. Osaamisen puutteen ja kriisistä johtuvan resurssi- ja
aikapulan vuoksi verkkokaupan kehitystoiminta on yrityksissä pysähtynyt. Hankkeen avulla nopeutetaan yritysten
verkkokaupan kasvua ja parannetaan monikanavaisen liiketoiminnan kilpailukykyä.
Hankkeessa lisätään pk-yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia, osaamista ja muutoskyvykkyyttä nopeasti
muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi. Yrityksille tarjotaan koulutusta, neuvontaa, ohjausta ja
vertaisoppimista. Lisäksi alueen yritysten elinvoimaa, osaamista ja hyvinvointia lisätään hyvin yhteisöllisellä ns.
klubitoimintaa hyödyntävällä toiminnalla.
Hanke toteutetaan seuraavissa vaiheissa:
1. Yritysten lähtötilanneanalyysi
2. Kuukausittaiset koulutustilaisuudet verkkokauppaosaamisen kasvattamiseksi.
3. Vertaisoppiminen alueellisten verkostojen (klubien) tapaamisissa.
4. Hankkeen toiminnan ja tulosten arviointi
5. Tuotetun materiaalin avoin jakaminen asiasta kiinnostuneiden tahojen käyttöön.
Lyhyen tähtäimen tuloksena hankkeen panostukset lisäävät yritysten verkkokauppaosaamista ja parantavat yritysten
mahdollisuutta selviytyä koronakriisin ja kaupan alan digitalisoitumisen tuomasta muutoksesta. Verkostoitumisen
tuoma kokemusten ja osaamisen jakaminen lisäävät yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia.
Pitkällä aikavälillä hankkeessa saavutettu osaaminen sekä jatkuvan oppimisen merkityksen kasvaminen lisäävät
yritysten innovaatiohalukkuutta ja mahdollisuutta toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Lisääntynyt osaaminen ja
vertaisoppimisen tuomat esimerkit myös lisäävät yritysten halukkuutta kasvattaa liiketoimintaa kansainvälisille
markkinoille. Monikanavaisen liiketoiminnan osaaminen lisää Satakunnan kivijalkaverkoston elinvoimaisuutta ja
mahdollisuuksia laajan kivijalkakauppojen verkoston säilyttämiseen alueella. Näin ollen hankkeella on paitsi
kouluttava, myös työllistävä vaikutus alueella.