Tiedolla johtamisen edelläkävijä
Satakunta-strategian yksi kulmakivi on digitalisaation tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen. Tämä tarkoittaa tuottavuuden parantamista, uusien arvoketjujen luomista ja liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämistä digitalisoinnin keinoin. (Satakunta-strategia)
Tiedolla johtamisen perusteema, eli liiketoiminnallisten päätösten tekeminen ajantasaiseen ja luotettavaan tietoon perustuen on tässä avainasemassa. Tämän tiedon lähtökohtina ovat yrityksen liiketoimintajärjestelmien keräämä data sekä liiketoiminnan kannalta merkityksellinen yrityksen ulkopuolinen data (esim. yhteistyökumppaneiden, sidosryhmien tai avoin data, kuten säädata), asiakas- ja markkina-analyysit sekä yrityksen oma osaaminen ja tietotaito. Nämä tiedot yhdistämällä päätöksenteon tueksi luodaan lisäarvoa, joilla vahvistetaan ymmärrystä liiketoimintaympäristöstä ja reagoidaan muutoksiin oikealla tavalla. Jokainen liiketoimintamalli saa mittarinsa erilaisista datalähteistä. Tarkoituksena onkin löytää parhaiten juuri kyseisen yrityksen liiketoiminnalle sopivat datalähteet. Datapohjaisen liiketoiminnan kehittämiseen ei kuitenkaan ole oikotietä, vaan sen eteen tarvitaan pitkäjänteistä työtä ja investointeja. (Datapohjaisen arvonluonnin strategiset vaihtoehdot) Onnistumiset ruokkivat uskoa ja juuri tässä käytännönläheisten case-esimerkkien merkitys on suuri.
Tiedolla johtamisen edelläkävijä -hankkeen tavoitteena on datatietoisuuden kasvattaminen, kannustaa yritykset soveltamaan datan hyödyntämisen parhaita käytäntöjä osaksi liiketoimintaa sekä viedä Tiedolla johtamisen keskus BIC tiiviiseen yhteistyöhön yritysten ja yhteisöjen kanssa. Projektissa pk-yritys saa lisää tietoa tiedolla johtamisesta ja analytiikan hyödyntämisestä sekä pääsee kehittämään omaa tiedolla johtamistaan sopivalla tavalla. Yrityksillä on mahdollisuus osallistua infotilaisuuksiin ja työpajoihin, tehdä tiedon hyödyntämisen suunnitelma sekä osallistua toteutettaviin käytännönläheisiin pilotteihin. Tiedolla johtamisen perusteemat ovat yhteisiä kaikille toimialoille, joten hanketta ei kohdenneta millekään yksittäiselle liiketoiminta-alueelle. Tavoite onkin nimenomaan luoda toimialojen rajoja rikkovia verkostoja, joissa ideoita ja käytänteitä rikastetaan uuteen käyttöön.
Hankkeen keskeisenä tuloksena on liiketoiminnassa syntyvän datan tehokkaampi hyödyntäminen osana yrityksen jokapäiväistä päätöksentekoa:
• Parempi kokonaiskuva liiketoiminnasta: oikeita ja paremmin perusteltuja strategisia valintoja/päätöksiä
• Datan hyödyntämisen suunnitelma ja/tai datastrategia
• tuotannon tehostaminen ja resurssisäästöt
• liiketoiminnan eri osa-alueilla syntyvän datan yhdistäminen ja visualisointi informaatioarvoltaan merkittäväksi kokonaisuudeksi
• Parempi asiakastuntemus, datan hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä ja uusien palveluiden luomisessa
• Lisääntynyt tieto mittareista ja niiden seuraaminen auttavat työntekijöitä parantamaan yrityksen tulosta ja sitoutumaan yritykseen. Riittävän avoimesti organisaation sisällä jaettu tieto lisää luottamusta ja on hyvä pohja organisaation sisäiselle kehittämiselle.
Tiedolla johtamisen jalkauttaminen osaksi yritystoimintaa vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ja siten myös muutos toimintatavoissa, yrityskulttuurissa voi olla merkittävä.