SOTE-PEDA 24/7
SOTE-PEDA 24/7-hankkeessa kehitetään sote-alan korkeakoulutukseen tulevaisuuden digi-sote e-osaamisen määrittely ja luodaan kansalliselle korkeakouluverkostolle yhteisiä opintoja, pedagogisia ratkaisuja ja oppimisympäristöjä. Hanke vastaa hallituksen kärkihankkeisiin kuuluvan korkeakoulujen kehittämisohjelman mukaisiin tavoitteisiin. Lisäksi SOTE-PEDA 24/7 –hankkeen tavoitteena on:
• Vahvistaa eri alojen opiskelijoiden, opettajien ja ammattilaisten monialaista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) digitaalisten palvelujen ja rakenteiden käyttämisessä, johtamisessa sekä yhteiskehittämisessä.
• Luoda digitaalinen living lab oppimisympäristö joka toimii 24/7 -periaatteella hyödyntäen eAmk hankkeen luomia pohjaratkaisuja, Kanta-palveluissa olevaa verkkokoulua sekä avoimia virtuaaliympäristöjä. Näin mahdollistetaan yhteisten monialaisten opintojaksojen tuottaminen joustavalla nano-oppimisen mallilla ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyönä sekä kansallisesti että kansainvälisesti, huomioiden osallistujien osaamistasot niin, että he saavuttavat oman EQF -tasonsa mukaista oppimista.
• Tuottaa helposti käytäntöön sovellettavia pedagogisia malleja ja sisältöjä monialaisen digi-sote-osaamisen vahvistamiseksi nano-oppimisen ideologian mukaisesti.
• Muodostaa tulosten levittämiseksi ja juurruttamiseksi tutor-opettajien verkostoja.
• Määritellä sote-digi-osaaminen ja digitalisoituvan sote-järjestelmän johtamis- ja kehittämisosaaminen perustuen olemassa oleviin määritelmiin sekä peilaten asiantuntijoiden tulevaisuuden visioihin, ja käydä tarvittavia neuvotteluja korkeakoulujen eri koulutuksien opetussuunnitelmista vastaavien asiantuntijoiden kanssa, jotta SOTE-PEDA 24/7:ssä tuotetut osaamiskuvaukset vaikuttavat eri alojen opetussuunnitelmiin.
• Luoda sote-digi ja sote-digi -palvelujen johtamis- ja kehittämisosaamisen osaamismerkkijärjestelmä niin opiskelijoille, opettajille, kuin työelämän edustajille yhteistyössä tarvittavien toimijoiden kanssa hyödyntäen eAmk:n tuottaman ja jo aikaisemmin olemassa olevien osaamismerkkijärjestelmien ominaisuuksia.
• Luoda monialaisen oppimisen ja kehittämisen yhteisö, joka on aktiivisessa vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa niin maakunnallisesti, kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tällä vahvistetaan korkeakouluopiskelijoiden ja opettajien työelämä- ja yrittäjävalmiuksia esimerkiksi nopeiden kokeilujen avulla huomioiden kansalaisten saaman palveluneuvonnan ja -ohjauksen merkitys ja palveluprosessien muuttuminen sekä digitaalisen transformaation muovaamat uudenlaiset eettiset toimintamallit sote-ekosysteemeissä.