Peliselli – Pelillisyys ja elämyksellisyys uudenlaisten palveluiden mahdollistajana
Koronapandemia on nostanut esille tarpeen digitaalisten palveluiden kehittämisestä sekä palveluntuottajien ja
asiakkaiden digivalmiuksien kasvattamisesta. Pakollisen digiloikan myötä palvelua on järjestetty tyypillisesti videon,
chatin tai puhelimen välityksellä. Pelkkä etäpalvelun tarjoaminen ei kuitenkaan automaattisesti vastaa asiakkaan
tarpeeseen, vaan huomiota tulisi kiinnittää myös palveluiden laatuun ja monipuolisuuteen kohderyhmän tarpeet
huomioiden. Elämykselliset ja asiakaskokemukseltaan miellyttävät palvelut ovat houkuttelevia, sitouttavat asiakasta,
madaltavat kynnystä palveluiden piiriin hakeutumiselle, sekä luovat kokonaan uusia mahdollisuuksia palvelun
tarjoamiseen asiakkaan omaan toimintaympäristöön. Pelillisyyttä ja elämyksellisyyttä voitaisiinkin hyödyntää erilaisille asiakasryhmille suunnattujen palveluiden kehittämisessä huomattavasti nykyistä laajemmin. Pelillisyyden ja
elämyksellisyyden sitominen palvelukehitykseen edellyttää eri alojen toimijoiden yhteistyötä. Toimijoiden
törmäytyminen on haastavaa, koska toimialoilta puuttuu yhteinen kieli, toimintakulttuuri ja kohtaamispaikat.
Peliselli-hankkeen tavoitteena on sosiaali- terveys-, hyvinvointi- ja ohjausalan (sotehyo) palveluiden saavutettavuuden, asiakaslähtöisyyden, monipuolisuuden ja houkuttelevuuden parantaminen elämys- ja peliteknologian sekä monialaisen kehitystoiminnan ja osaamisen vahvistamisen kautta. Monipuolistuneiden palveluiden myötä pitkän aikavälin tavoitteena on palveluiden asiakkaiden tavoittaminen, sitouttaminen sekä heidän toimijuutensa ja hyvinvointinsa edistäminen.
Hankkeessa verkostoidaan eri alojen toimijat yhteisen toiminnan kautta. Hankkeessa järjestetään yhteiskehittämisen
työpajoja, joissa selvitetään osapuolten osaamistarpeet, palveluiden nykytila ja kehittämistarpeet sekä käytössä olevat työkalut. Toisaalta tutustutaan peli ja elämystuotannon teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin. Tämä vuoropuhelu muodostaa pohjan hankkeessa SAMKin Porin kampukselle rakennettavalle Peliselli-kohtaamispaikalle, jossa pelillisyys, hyötypelit, elämyksellisyys ja aistiesteettömyys valjastetaan asiakaslähtöisten palveluiden raaka-aineeksi.
Kohtaamispaikan lisäksi monialaista palveluiden kehittämistä tuetaan koulutuksilla, jotka vahvistavat digitaitoja ja
asiakaslähtöisen teknologian hyödyntämismahdollisuuksia. Hankkeessa tuotetaan oppimismateriaalit ja toteutetaan
koulutuspilotit palveluntuottajille, teknologian kehittäjille ja opiskelijoille.
Kolmantena ratkaisuna palveluiden monialaiselle kehittämiselle on hankkeen järjestämät pilotit, joissa olemassa
olevaa ja kehitettävää elämyksellistä tai pelillistä sisältöä kokeillaan uudenlaisten palveluiden raaka-aineena.
Teknologisina vaihtoehtoina hyödynnetään interaktiivisia videoita, virtuaalitodellisuusteknologiaa, hyötypelejä,
moniaistillista ja monikanavaista viestintää sekä pelillistämistä. Pilotointien keskeisenä tehtävänä on yhdessä
oppiminen ja toimintamallien luominen pysyvän yhteistyön mahdollistamiseksi.