NOPSA – Nopea ammatillinen väylä työelämään
Nopsa-hankkeella haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. Hankkeen keskeisinä toimijoina ovat 4 ammattiopistoa ja 5 ammattikorkeakoulua. NOPSA:n kymmenen erityispiirrettä ovat:
1. Kehittäminen perustuu toisaalta alueelliseen, ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun väliseen kumppanuuteen (NOPSA-tiimit)- toisaalta NOPSA-hanke muodostaa vahvan valtakunnallisen kehittämisverkoston.
2. NOPSA koostuu kolmesta työpaketista, jotka perustuvat KARVI:n 2016 julkistaman Liikettä niveliin -arviointiselvityksen esiin nostamiin sekä toteuttajaverkostossa ilmeneviin kehittämistarpeisiin:
Työpaketti 1: Ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön kehittäminen
Työpaketti 2: Yksilölliset joustavat opintopolut kohti korkea-astetta
Työpaketti 3: Kielten oppimisen polkuopintomallit.
3. NOPSA-tiimien suunnittelemat toimenpiteet pilotoidaan ja arvioidaan. Pilotointi tehdään tekniikan ja liikenteen aloilla, joilla Ammattibarometrin mukaan on ennakoitavissa osaajapulaa. Yhteistyössä edistetään myös tekniikan- ja liikenteenalojen vetovoimaa.
4. HAMK ja TAMK Ammatilliset opettajakorkeakoulut toimivat NOPSA-tiimejä tukevina kehittämiskumppaneina;
5. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja kehittäminen niin ohjauksessa, osaamisen näkyväksi tekemisessä kuin osaamisen tunnustamisessakin (oman elämän portfolio). Opettajia ja ohjaajia valmennetaan uraohjausajatteluun, osaamisperusteisuuteen ja digitaalisten työkalujen tehokkaaseen käyttöönottoon.
6. Ammatillisesti suuntautuneen kielten oppimisen kehittäminen miesopiskelijavaltaisilla tekniikan ja liikenteen aloilla on yksi työpaketeista, ja se liittyy hankkeen horisontaalisiin tavoitteisiin;
7. Eri tavoin lahjakkaiden, nopeiden oppijoiden, potentiaalisten tulevaisuuden huippuosaajien erityinen huomioiminen, huippuosaamisen pedagogiikan kehittäminen, epätyypillisten opintopolkujen hyödyntäminen kehitystyössä;
8. Tulosten levittäminen ja juurruttaminen myös HAMK:n ja TAMK:n järjestämien ammatillisten opettajankoulutusten