Next Level – Satakunnan matkailun kasvu kansainvälisyyteen
Visit Finlandin mukaan kansainvälisessä matkailussa nähdään iso potentiaali kotimaisen liiketoiminnan kasvattamiseen. Suomea markkinoidaan kansainvälisille asiakkaille luonto kärkenä, joten Satakunnan alueelta löytyy paljon uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen sekä kansainvälisyyden lisäämiseen. Satakunnassa on luontomatkailun lisäksi antoisaa kulttuuritarjontaa, joka on jo saanut kansainvälistä tunnustusta ja tunnettuutta. Maailmanperintökohteiden lisäksi alueen kohteita on mukana Euroopan neuvoston kulttuurireiteissä (Alvar Aalto Route ja European Route of Industrial Heritage, ERIH). Aikaisemmin Satakunnassa toteutetussa pienille yrityksille suunnatussa Satakunnan matkailun kansainvälistymishankkeessa todettiin, että pienten yritysten kansainvälistymisen onnistumiseen tarvitaan yhteistyötä ja vetoapua matkailun alueorganisaatioilta (destinaatioilta) sekä suuremman kokoluokan yrityksiltä. Destinaatiot tarvitsevat lisää yrityksiä, tuotteita ja tuoteyhdistelmiä, jotka soveltuvat kansainvälisille matkailijoille. Alueelle tarvitaan erilaisten toimijoiden tiedolla johdettu ekosysteemi, jotta kansainvälistyminen on realistista ja saavutetaan konkreettisia tuloksia myös pienemmissä yrityksissä.
Satakunnan alueella kansainvälisen matkailun ekosysteemin luominen ja toimintaedellytysten tukeminen mahdollistaa liiketoiminnan uudistamisen, vakiinnuttamisen ja monipuolistamisen maaseutualueilla asiakasvirtojen kasvaessa. Matkailupalvelut elävöittävät ja palvelevat myös paikallisia asukkaita turistien lisäksi. Next level -hankkeessa mahdollistetaan alueellinen yhteiskehittäminen destinaatio-organisaatioiden, keskisuurten ja pienten yritysten kesken. Hankkeen tuloksena syntyy verkostoitunut Satakunnan alueen ekosysteemi ja kansainvälisen matkailun tiekartta. Ekosysteemi huomioi sekä julkiset toimijat että alueen yritykset. Alueen matkailutarjonta paranee ja vetovoima lisääntyy. Kansainvälisten matkanjärjestäjien tarjontaan saadaan sopiva kestävän matkailun periaatteita ja digitaalisia työkaluja huomioiva asiakaslähtöinen tuotevalikoima. Tuotteistuksen kautta kehitetään aktiviteetteja ja tapahtumia matkailusesongin ulkopuolelle, jotta alueelle saadaan kävijöitä ympäri vuoden.
Hankkeen avulla vahvistetaan alueen yritysten keskinäistä yhteistyötä sekä yhteistyötä matkanjärjestäjien kanssa digitaalisen saavutettavuuden, löydettävyyden ja ostettavuuden edistämiseksi. Hankkeessa autetaan kansainvälisesti kypsiä yrityksiä, mutta annetaan työkaluja myös kansainvälistymistä aloittaville toimijoille. Satakunnan alueen matkailubrändin vahvistamisella vastataan Satakunnan oikeudenmukaista siirtymää koskevan suunnitelman tavoitteisiin. Hankkeen kohdealue on Satakunta. Varsinaisina kohderyhminä ovat Satakunnan matkailun toimijat, jotka haluavat kansainvälistyä (yritykset ja destinaatiot). Välillisinä kohderyhminä ovat muut yritykset sekä matkailuun liittyvät yhteisöt, kehittäjät ja kunnat. Hanke on avoin kaikille Satakunnan matkailutoimijoille ja sen tulokset ovat kaikille jaettavissa.