Merilogistiikan tutkimuslaboratorio – MARILAB (investointihanke)
Yhteiskunnan toimivuus ja liiketoiminta ovat Satakunnassa täysin riippuvaisia toimivista kuljetuslogistiikkaketjuista. Logistiikkaketjut ovat energiaintensiivisiä ja niissä käytetään vielä paljon fossiilisia polttoaineita. Logistiikkaketjujen kasvihuonekaasupäästöjä tulee vähentää ja energiatehokkuutta lisätä monin tavoin, jotta päästään alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin hiilineutraaliustavoitteisiin.
Hanke on valmisteltu järjestelmällisellä yhteistyöllä, ja keskeiseksi on noussut tarve tutkimuslaboratoriolle. Tutkimuslaboratorion tutkimusavauksina ovat hiilineutraalius ja huoltovarmuuden teemat. MARILAB hankkeessa perustetaan Merilogistiikan tutkimuskeskuksen yhteyteen tutkimuslaboratorio, jonka toiminta vakiinnutetaan päästövähennyksiä edistävänä uutena ratkaisuna. Tutkimuslaboratorioon tehdään simulaattori-investointi (investointihanke, hakemusnumero 401426). MARILAB hankkeen aikana simulaattorissa tehdään päästövähennyksiä ja energiatehokkuutta edistäviä demonstraatioita merilogistiikan keskeisissä teemoissa: etäluotsaus, digitaalinen testausympäristö ja merilogistiikan prosessien optimointi. Demonstraatioiden vaikutukset arvioidaan ja skaalataan tosielämän esimerkkeihin.
MARILAB-hankkeen tuloksena tutkimuslaboratoriosta on tullut merilogistiikan laajasti tunnistettu ja tunnustettu huippukeskittymä osana Merilogistiikan tutkimuskeskusta. Tutkimuslaboratorio palvelee koko merilogistiikan toimijakenttää. Laboratoriossa on toiminnassa kansainvälisten huippuosaajien tutkimus- ja tuotekehitystiimit tutkimuskeskukseen liittyen. Simulaattori-investointi luo digitaalisaation hyötyä TKI-työssä, mikä edistää TKI- tulosten käyttöönottoa ja skaalautumista liiketoiminnan kasvun mahdollistamiseksi. Tutkimuslaboratorio vahvistaa ja nostaa Satakunnan merilogistiikan osaamisen uudelle tasolle hiilineutraalius ja huoltovarmuusteemoissa. Rauman simulaattorikokonaisuus ovat yritysten ja muiden mahdollisten toimijoiden käytettävissä, erityisesti hiilineutraalius ja huoltovarmuusteemoissa nk. open access-periaatteiden mukaisesti.