Hyvinvointia hybridisti

Koronapandemia vauhditti sote-alan etäpalvelujen käyttöönottoa. Palvelutuotannon logiikan muutos lähipalvelusta etäpalveluksi haastaa työntekijöiden osaamista, sillä etäpalvelu edellyttää vuorovaikutukseen soveltuvia uudenlaisia ajattelun-, kohtaamisen ja etätoiminnan tapoja, työvälineitä ja vuorovaikutusosaamista. Etäpalvelut mahdollistavat palvelujen saavutettavuuden, mutta se myös haastaa ja osin vaarantaa palvelujen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Sote-alan toimijoiden keskuudessa on tunnistettu tarve yhdistellä etä- ja lähipalveluita yksilöllisiin tarpeisiin vastaamiseksi. Myös asiakkailta on tullut palautetta, että palvelujen hybriditoteutukselle on tarve.

Hankkeessa ammattilaiset ja palvelujen käyttäjät yhteiskehittävät etä- ja lähipalveluja ja niiden digiteknologiavalmiuksia sekä -toimivuutta, vuorovaikutus- ja arviointiosaamisia palveluiden saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi seuraavasti:

– etäpalveluiden kehittämiskohteiden jäsennystä digiteknologiavalmiuksien, vuorovaikutus- ja arviointiosaamisen näkökulmista. Soten toimijat hyödyntävät kuvausta oman toimintansa moninäkökulmaisessa kehittämistyössä

– teknologian käytön hyväksyttävyyteen vaikuttavia näkökulmia ja ymmärrystä teknologiavälitteisistä palveluista ja etävuorovaikutuksesta. Kuvaus mahdollistaa soten toimijoiden palveluiden digitalisoimisen leviämistä ja palvelun laadun kehittämistä

– ammattilaisten empaattisen läsnäolon ja kohtaamisen vuorovaikutusosaamista teknologia välitteisessä palvelussa

– ammattilaisten teknologiaosaamista ja ammattilaisten ja käyttäjien teknologiavalmiuksia uusia ja käytössä olevien ratkaisuja kokeilemalla. Soten toimijat saavat varmuutta palvelujen teknologiavälitteisestä kehittämisestä ja saavat käyttöönsä kehittämisympäristön

– etä- ja lähipalveluja ammattilaisten ja käyttäjien toimintaympäristöön soveltuvaksi muotoilun keinoin

– proaktiivisesti tulevaisuuden (2030) hybridipalveluja huomioiden työyhteisön ja toimintaympäristön strategiat ja tulevaisuustutkimuksen skenaariot.

Hanke edistää kestävää kehitystä, hyvinvointia, yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta tuottamalla ratkaisuja kestävän palvelutuotannon toteuttamiseen. Hankkeen moninäkökulmaisuus mahdollistaa vahvan käyttäjälähtöisyyden, jossa korostuvat toimijoiden yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninäkökulmaisuus.

Hankkeessa naisvaltainen sote-ala ja miesvaltainen teknologia-ala yhdistyvät. Miehet tuovat oman näkökulmansa myös sote-palvelujen käyttäjinä yhteiskehittämiseen. Kestävän kehityksen kannalta on huomioitava, että etäpalvelujen laaja käyttöönotto vähentää liikkumista.

Hankkeen toteuttavat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Satakunnan Ammattikorkeakoulu ja Tampereen Ammattikorkeakoulu. Hanke tehdään yhteistyössä valtakunnallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa. Toimijoina ovat mm. kaupunki, erikoissairaanhoitopiiri ja kolmannen sektorin yhdistyksiä, joiden kautta tavoitetaan sotealan työntekijöitä, työttömiä ja opiskelijoita sekä nuoria ja maahanmuuttajia.

Hanke rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Tutkimuskeskus

RoboAI Health

Aikataulu

1.9.2021 – 31.10.2023

Hankkeen tila

Päättynyt

Rahoittaja

ESR 2014-20 (17 %) KESELY

Sari Merilampi

Projektipäällikkö
+358 44 710 3171 sari.merilampi@samk.fi
Vastuualueyksikkö
Teknologia
Toimintayksikkö
RoboAI Health
Toimipaikka
SAMK-kampus Pori

Susanna Jänismäki

Projektisihteeri
+358 44 710 3115 susanna.janismaki@samk.fi
Vastuualueyksikkö
Talous- ja hallintopalvelut
Toimintayksikkö
Hankepalvelut
Toimipaikka
SAMK-kampus Pori