Erikoistumiskoulutus 30 op. EQF6-tasolla – Uusille Urapoluille Digisote-osaamisella – UUDO -hankkeessa
COVID-19-epidemia on vaatinut sote-organisaatioita järjestämään nopeasti uudelleen toimintojaan. Koska etäpalveluiksi muuttamisen mahdollisuudet vaihtelivat aloittain paljon, oli tarpeen siirtää henkilöstöä tehtäviin, jotka ruuhkautuivat. Uusientyötapojen omaksuminen ja perinteisten lähikontaktien muuttuminen etäpalveluiksi on vaatinut henkilöstöltä uusia toimintatapoja ja osaamista. (Rissanen et al. 2020) Digitalisaatio muuttaa soten työkäytäntöjä oleellisesti. OKM:n ja OECD:n raporttien mukaan digitaalisen osaamisen ja jatkuvan oppimisen tarve lisääntyy kaikilla aloilla. Myös digitaalistenpalveluiden kehittämisosaaminen tuo mahdollisuuksia soten digitalisaation vahvistamiseen. Hankkeessa mahdollistetaan:
– osaamisen päivittäminen työn digitalisaation mukaisiin osaamisvaatimuksiin sote-alalla
– työttömänä olevien tutkinnon omaavien sote-alan osaajien työhön paluu sekä
– muiden alojen, kuten muotoilu- ja kaupallisen alan digitalisaatio-osaajien hakeutuminen sote-alalle
UUDO-hankkeessa tuotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisesti hyödynnettävä erikoistumiskoulutus: Monialainenosaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä – 30 op. (275 opiskelijaa) ja avoin 24/7 opiskeltava MOOC-kokonaisuus soten digitaalisten palvelujen käyttämiseen ja kehittämiseen liittyvästä osaamisesta 14 amk:n toiminta-alueilla. Koulutusta toteutetaan myös ruotsin ja englannin kielellä. Lisäksi koulutuksen mikro-osaamisalueista tuotetaan osaamismerkkejä.
Hanke vastaa COVID-19-epidemian tuoman yhteiskunnallisen tilanteen vaatimuksiin:
1. Tuottamalla soten tiedonhallintaan, digitaalisiin palveluihin ja palvelumuotoiluun erikoistumiskoulutuksen (erko), jonka osallistujilla on AMK-tutkinto ja jotka voivat olla taustoiltaan monialaisia. Erkolla saavutetaan uudenlaista työelämässä tarvittavaa monialaista osaamistaajankohtaiseen soten palvelurakenneuudistamiseen.
2. Levittämällä yhteistyökumppaniorganisaatioihin erkon kehittämistehtävien avulla sosiaali- ja terveydenhuollontiedonhallintaan, digitaalisiin palveluihin ja palvelumuotoiluun liittyvää osaamista sekä lisäämällä työyhteisöjen tietoisuuttaavoimista olemassa olevista oppimateriaaleista. Samalla sotedigi-osaamisen kehittyminen mahdollistuu myös työyhteisönjäsenillä, jotka eivät osallistu erkoon.
3. Edistämällä työyhteisöjen henkilöstön sotedigi-osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kehittämällä osaamismerkkijärjestelmä osaamisen johtamisen tueksi.
UUDO-hankkeen 14 amk:in konsortio rakentuu SotePeda 24/7-hankkeen (2018-2020) partnereiden yhteistyölle. Hankkeessa on määritetty 12 osaamisalueen mukaisesti sotedigiosaamista, joiden perusteella UUDO-hankkeessa toteutetaan ”Monialainen osaaminen soten digitalisaatiossa” erikoistumiskoulutus (30 op). UUDO-hankkeessa hyödynnetään myös konsortion aikaisemmin tuottamaa avointa oppimateriaalia, jota muokataan erkoon. Lisäksi hyödynnetään MOOC-opintojaksoja sekä erko -koulutuksen osana että avoimen amk:n opintoina yhteistyökumppaneille.
Koulutuksen laaja toteuttajaverkosto pystyy toteuttamaan koulutusta valtakunnallisesti, samalla huomioiden alueelliset erityispiirteet. Erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmasta työstetään konsortion yhteistyönä toteutussuunnitelma, jonka tavoitteena on mahdollistaa joustavat opinnot, etänä tai hybridinä, eri aloilta ja eri työllisyystilanteesta tuleville opiskelijoille. Opetussuunnitelma muodostuu mm. seuraavista sisältöalueista: Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut, tiedonhallinta, palvelumuotoilu ja opiskelijan tarpeista lähtöisin olevat vapaavalintaiset sisällöt ja työelämälähtöinen kehittämistehtävä.
Koulutusorganisaatiot tarjoavat opiskelijoille ohjausta ja tukea sopivien sisältöjen suunnittelussa. Henkilökohtainen HOPS-suunnitelma tehdään yhteistyössä opiskelijan ja korkeakoulujen tukipalvelujen kanssa. Työttömille opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus opiskella kuudessa kuukaudessa. Lisäksi opiskelijan ja työelämän kanssa sovitaan yhdessä työelämään integroituvista kehittämistehtävistä. Opiskelijoita tuetaan myös yrittäjyyspolulle eri amk:ien yrittäjyyspalvelujen mukaisesti. Opiskelijat tekevät hankkeen aikana jatkuvaa oman osaamisen itsearviointia.